BMW lanceert R 1300 GS Adventure

Het verhaal van de R 1300 GS Adventure leest als de kroniek van een aangekondigde geboorte. Iedereen wist dat hij er kwam. Toch is hij door z’n aparte looks nog een aangename verrassing. Bij de eerste foto moest ik even denken aan Optimus Prime en z’n Autobots. De erg hoekige vormen van de Adventure ogen ronduit stoer en er zou zich zomaar eens een goedhartige robot in kunnen verschuilen.

Net als bij de gewone GS, zijn de designers uitdagingen dus niet uit de weg gegaan. Ze creëerden een herkenbare en tegelijk unieke beeldtaal. De GS ademt zo een nieuwe vorm van avontuurlijke reisplezier en hij krijgt daarvoor ook al de nieuwste snufjes ter beschikking, al zit natuurlijk niet al dat lekkers er standaard op.

145 pk – 149 Nm

Wel standaard is de heerlijk nieuwe boxer die met z’n 145 pk en 149 Nm koppel exact dezelfde waarde laat optekenen als de slankere broer. Die krachtigste boxer ooit kon ons in ieder geval perfect charmeren, en dat zal hier dus niet anders zijn. De vier rijmodi krijg je er ook standaard bij. Het frame is wel specifiek voor de Adventure ontworpen en bestaat uit een stalen hoofdframe en een behuizing in plaatstaal. Het subframe is opgebouwd uit aluminium roosterbuizen. De EVO Telelever en Paralever werden beiden specifiek voor deze Adventure uitgewerkt. Die krijgen standaard ook het geavanceerde DSA, dat in fracties van een seconde de optimale instelling van demping, voorspanning en veerstijfheid zelf zoekt.

ADVHC

In optie kan je daar nu ook Adative Vehicle Height Control aan toevoegen. Die zorgt ervoor dat de motorfiets in z’n geheel 30 mm lager wordt als je stilstaat of traag rijdt. Daar kan je zelfs ook nog eens de Comfort versie van aanvinken en dan wordt het geheel nog 20 mm lager. Zo heeft bijna niemand nog een excuus om niet voor de GSA te gaan.

ASA

De meest spraakmakende optie wordt ongetwijfeld de Automated Shift Assistant (ASA), die onlangs al werd aangekondigd als alternatief voor de DCT’s en E-Clutchen van deze wereld. Het systeem automatiseert zowel de koppeling als de schakelovergangen. Je kan daarbij kiezen uit een modus waarbij je met een pookje nog zelf schakelt of een volautomatische modus. We kijken erg uit naar dit systeem dat vanaf modeljaar 2025 ook op de gewone GS verkrijgbaar zal zijn.

BMW Automated Shift Assistant

Andere features kennen we natuurlijk al maar zijn verder verfijnd, zoals de Active Cruise Control, Collision Warning voor en achter en Lane Change Warning. De verlichting met geavanceerde LED-technologie is helemaal nieuw, met bijvoorbeeld opvallende bijkomende koplampen in het koetswerk en knipperlichten in de handvaten.  

30 liter

De grote benzinetank is traditioneel een belangrijk verkoopsargument van de GSA, en met 30 liter blijft die exact even groot als bij de voorganger. Ze ziet er wel zo mogelijk nog avontuurlijker uit met de rubberen beschermingselementen en het bevestigingssysteem voor een tanktas. De overige bagage kan in de drie innovatieve koffers waarvan de topcase en linker zijkoffer een ingewerkte USB-aansluiting hebben. Optioneel kan je elke zijkoffer nog met 10 liter uitbreiden, wat het totaal tot 130 liter kan brengen, topcase incluis.   

Karakorum

Naast de al erg stoer ogende basisversie in Racing Red zal je de GSA ook kunnen bestellen als een Triple Black met de gekende combinaties van zwart en donkergrijs. De GS-Trophy komt wat kleurrijker voor de dag met de combinatie van Racing Blue, Light White en Racing Red. Ook het voor dit model vlakke zadel krijgt met z’n rode elementen een eigen touch en roosters voor de radiator en rond de koplampen moeten beschermen tegen steenslag. Een sportief windscherm vervangt het grotere standaardmodel. Tot slot is er ook de ultieme Option 719 Karakorum, vernoemd naar het gebergte in Azië dat onder meer de K2 herbergt.  Die versie krijgt het sprekende Aurelius Green en goudkleurige velgen aangemeten. Wie goed kijkt ziet nog heel wat gefreesde en geanodiseerde details op deze uitvoering.

Voor de duidelijkheid sommen we nog even de standaarduitrusting op die vroeger optioneel was:

  • Verwarmbare handgrepen.
  • Keyless Ride (stuurinrichting, ontsteking en brandstoftankslot).
  • Bandenspanningscontrole.
  • Motorkoppelregeling.
  • BMW Motorrad Full Integral ABS Pro.
  • Cruise Control (DCC) met remfunctie.
  • DSA.
  • Bijkomende LED-koplampen.
  • 3 jaar garantie
  • Intelligent Emergency Call

De configurator van de nieuwe BMW R 1300 GS Adventure staat al online

BMW R 1300 GS Adventure
Motor: vloeistofgekoelde tweecilinder boxer viertakt
CI: 1.300 cc
Rijklaar gewicht: 269kg
Vanaf: € 22.799,00

Samenstelling: Tom Vander Sande

Geschreven op 5 juli 2024
© Motoren & Toerisme