BMW Motorrad Days 2024

Onder de voor ons wat mysterieuze slogan “Hoam Coming” trok BMW voor het eerst sinds 2019 terug naar het bekende Garmisch-Partenkirchen voor hun jaarlijkse hoogmis de Motorrad Days. In de schaduw van de machtige skischans en de Zugspitse, troepen daar sinds decennia adepten van het Beierse merk samen om te rijden, all things BMW te ontdekken en natuurlijk liters bier soldaat te maken. Wij waren er nog eens bij.

Mijn eerste ervaring met dit Beierse tweewielerfestival dateert van 18 jaar geleden, toen de R 1200 R er werd gelanceerd en we aansluitend een nachtje mee mochten feesten in de gigantische feesttent die meerdere voetbalvelden groot was. Die toenmalige editie blijkt na enig onderzoek de zevende aflevering geweest te zijn in een feuilleton dat in 2001 begon in het Oostenrijkse Seefeld.

De stap naar Garmisch enkele jaren later bleek logisch omwille van de nabijheid van het BMW-hoofdkwartier en de logistieke voordelen van het grote skidomein, dat op nieuwjaarsdag een van de vier wedstrijden van het Vierschansentoernooi organiseert. Die naam resoneert bij mij al van kindsbeen af. Op 1 januari keken ouders en grootouders traditioneel naar de Wiener zangerknapen, maar gelukkig mocht ik op de televisie in de logeerkamer naar de vliegeniers op twee latten kijken. Weibflog en later natuurlijk Goldberger waren mijn helden.  

Iedereen welkom

COVID riep in 2020 een nogal dramatische halt toe aan het motorfeest in Garmisch, en het duurde tot vorig jaar voor BMW de draad weer opnam. In 2023, het jaar van hun honderdste verjaardag, werd gekozen voor een groot feest in Berlijn. Dat had qua uitstraling een meerwaarde door de fantastische locatie, maar het pure rijden in de fantastische Alpiene setting werd door velen gemist.

BMW Motorrad Days

Daarom ging BWM dit jaar terug naar de roots. ‘Hoam’ blijkt de Beierse variant voor ‘heim’ in de lokale spreektaal, en dat verklaart natuurlijk dadelijk de slogan die we vanaf kilometers voor het eigenlijke festivalterrein op reclamepanelen zien opduiken. Tijdens de rit van de luchthaven in München (in een erg sportieve BMW M3) zien we op vrijdagavond het aantal motorrijders exponentieel toenemen richting de fuik van Garmisch. In de straten van het stadje is het stapvoets rijden, en op elke vrije plek staan er motorfietsen geparkeerd. Het merendeel zijn natuurlijk beemers van alle types, maten, kleuren en leeftijden. Toch worden andere merken niet scheef bekeken, en is iedereen welkom.

R 1300 GSA

De Motorrad Days is eerder een festival met veel spektakel en kermis dan een zuiver rijderstreffen. Veel mensen die we aanspreken komen uit de buurt of zijn zelfs met de wagen hier. En de honderden kinderen die er zich kostelijk amuseren, zijn meer dan waarschijnlijk niet achterop de motor tot in Garmisch geraakt. Het is een op en top Duits volksfeest dat rond motoren draait. Je vindt er alles wat met BMW te maken heeft. Er zijn mooie verzamelingen oude motoren en ook heel wat hedendaagse custom builds, die vaak de R 18 als basis gebruiken en de creatieve grenzen wel erg ver optrekken, al dan niet geslaagd. Alle mogelijke accessoiristen hebben een stand, van grootheden zoals Wunderlich en Touratech, tot zelfs een man die een soort mand ontwierp om je huisdier achterop mee te nemen.

Je kan testrijden met het hele gamma en natuurlijk zijn er ook de traditionele stuntshows. De meest spectaculaire is de FMX, waarbij rijders van wereldklasse de ene backflip na de andere uit hun pols schudden. Hoe je aan zo’n carrière begint wordt elders gedemonstreerd door de leden van een trail school, die al erg jong laten zien hoe je indrukwekkende obstakels neemt. Heel knap! Dé publiekstrekker is natuurlijk de nieuwe R 1300 GS Adventure, die hier z’n wereldpremière krijgt. De vier modellen die in de expohal staan opgesteld worden twee dagen lang door honderden kijklustigen belegerd. Ik slaag er zelfs niet in een sprekende foto te maken door bezoekers die haast vechten om even in het zadel te kunnen kruipen. Dat succes lijkt in ieder geval bestendigd, ondanks of net dankzij de eigenzinnige looks.

Mini Oktoberfest

Het hoogtepunt van de avond speelt zich af in de grote feesttent. Ik ben nog nooit op het Oktoberfest geweest, maar ik laat me door kenners vertellen dat wat zich hier ontvouwt een miniatuurversie is van dat spektakel. Grote liters bier worden door hübsche Mädchen rondgedragen terwijl de gasten zich tegoeddoen aan een overdaad Bretzels, Würst, gebraden kip und Kartoffeln.

Op de achtergrond speelt eerst een traditionele fanfare met mannen in lederhosen en daarna een degelijke maar veel te luide coverband, oordopjes zijn in ieder geval een aanrader. Het noopt me tot een enigszins bizarre vaststelling. De manier waarop in Beieren feest wordt gevierd, blijkt zoals ik het kon vaststellen al twintig jaar onveranderd, en is dat natuurlijk al veel langer. Het is dan op z'n minst merkwaardig dat motorfietsen bedacht en gebouwd in die heimat op dezelfde tijd zo’n waanzinnige evolutie hebben doorgemaakt. Inwoners en een streek van contrasten dus, die een bezoek zeker waard is. Als je een reis naar de Alpen plant begin juli, zijn de Motorrad Days absoluut een omweg waard. Met die nieuwe GSA zou je volgens de persberichten van BMW zelfs een weekendje heen en weer kunnen overwegen. Misschien een idee voor dat echte Oktoberfest binnenkort …                  

Tekst: Tom Vander Sande - Foto's: BMW

Geschreven op 9 juli 2024
© Motoren & Toerisme