BMW viert dubbel en blikt vooruit

BMW viert dit jaar z’n honderdste verjaardag, en dat hebben ze alvast in Berlijn tijdens het weekend van 8 juli geweten. De Duitse grootmacht organiseerde er liefst twee festivals: Pure&Crafted en BMW Motorrad Days. We gingen bij beiden de sfeer opsnuiven en kregen ondertussen ook een blik op de toekomst zoals BMW die ziet.

Drangsal on stage.

De twee festivals kunnen van opzet niet meer verschillen. Pure&Crafted is een alternatief festival op een verlaten fabrieksterrein waar de muziek duidelijk centraal staat. Vorig jaar kon het festival zelfs nog uitpakken met de Pixies. Dit jaar waren de namen iets minder groot, al sierden onze eigen Whispering Sons, met hun donkere sound, op zaterdag het podium. Op vrijdag waren Circa Wave en Drangsal de hoofdacts. Die laatsten brachten een mix tussen The Cure en Nina Hagen, en konden op heel wat bijval van de lokale jeugd rekenen. Want BMW mikt met dit festival duidelijk op de jonge (toekomstige) rijder en de lifestyle-adepten.

Oudere motorfans bleven een beetje op hun honger omdat het aandeel motorfietsen beperkt bleef. Maar het festival was wel het ideale podium om de nieuwe elektrische stadscooter, de CE 02, aan de wereld te tonen. Met dat model wil BMW net de aanwezigen op Pure&Crafted in het zadel krijgen en kennis laten maken met het merk. De hippe vormgeving in combinatie met de BMW-technologie (de CE 02 zou naar verluidt even dynamisch rijden als de grote broer CE 04) belooft in ieder geval heel wat leuks. Met een prijs die als we de website al mogen geloven zou starten aan 7.500 euro, kan dat een succes worden. Heel wat ouders zullen met plezier ook de stad in trekken op de tweewieler als ze die voor zoon- of dochterlief in de garage halen.

BMW CE 02

MetaRide

De volgende dag worden we in de prachtige Messe van Berlijn eerst nog even ondergedompeld in een andere wereld. De Metaverse, het troetelkindje van Mark Zuckerberg, is tot op heden nog geen doorslaand succes, maar BWM acht de tijd wel rijp om ook in dat parallelle universum jongeren aan te spreken. Ze hebben rond de CE 02 een eigen virtuele ruimte gecreëerd onder de naam MetaRide. Daarin kan je met je avatar rondlopen en -rijden, een praatje slaan, spelletjes spelen en coins verzamelen om virtuele prijzen te winnen. Het oogt allemaal nog wat houterig en voor mijn leeftijd ver van mijn bed, maar in de ruimte krijg je wel op gewiekste en fraaie manier heel wat info mee over de CE 02. Tegen de muren hangen designtekeningen, worden technisch fiches dynamisch op schermen geprojecteerd en zie je de tweewieler in actie. Zo heel veel verschilt dat niet van een traditionele presentatie, en alle initiatieven die jongeren op twee wielen krijgen, moeten we zeker aanmoedigen.  

R 32

Maar, terug naar de echte wereld. En die oogt mooi in de prachtige, naoorlogse paleizen van de Berliner Messe. De ruimtes worden er opgevuld door heel wat specialisten in accessoires voor BMW, maar mijn interesse wordt vooral gewekt door de mooi collectie klassieke modellen die er ook staan. Met als oudste de R 32 die in 1923 het levenslicht zag en het startsein vormt van honderd jaar motorgeschiedenis. De huidige R 18 refereert daar zoals bekend uitgebreid naar. Misschien nog belangrijker is dat die R 18 duidelijk ook een geliefd platform is voor custombouwers allerhande.

Overal in de Messe en de tuinen errond staan prachtige, verbouwde exemplaren van de potige boxer. Een cynicus zou kunnen zeggen dat er meer verbouwd worden, dan dat er rondrijden, maar BMW staat nog maar aan het begin van zijn aanwezigheid in de cruisermarkt. Al die custombuilds kunnen zeker helpen om de reputatie en het imago te doen groeien. Ze lokken duidelijk ook meer creativiteit uit dan een GS waarop zoveel mogelijk adventure-accessoires zijn bevestigd, al kan dat natuurlijk ook erg cool zijn.

The Crown is de meest extravagante incarnatie van de R 18.

Smartglasses

Ook erg cool is het futuristische speeltje dat we al even op onze neus kunnen zetten: de ConenctedRide Smartglasses. In de praktijk blijkt de bril licht genoeg om comfortabel te zijn en ook de looks zijn meer dan ok. We gaan hem binnenkort zeker voor jullie uittesten, en als er echt een meerwaarde is voor beleving en veiligheid, kunnen we het stevige prijskaartje van 690 euro misschien wel plaatsen.  

ConnectedRide Smartglasses

Oktoberfest

Op een festival als de Motorrad Days mogen muziek en stunts natuurlijk niet ontbreken, en al die randactiviteiten zijn van erg hoog niveau. Wheelies en stoppies zijn maar een opstapje naar de no-hand backflips en supermans die een trio waaghalzen op gezette tijdstippen te berde brengen. Wie stuntwerk van nog dichterbij wil ervaren, kan terecht in de authentieke wall of death, waar de zwaartekracht bij de neus genomen wordt.

Op zaterdagavond eindigt de tweede dag van het festival in echte Duitse stijl met een mini-versie van het Beierse Oktoberfest voor de verzamelde journalisten en groot deel van den BMWMotorrad werknemers van over de hele wereld. De typische maß (bierglazen van een liter) laten zich vlot wegdrinken bij pretzels en gebraden kip met kartoffelsalat. De Chinese collega’s genieten er met volle teugen van. Dit feest is in de eerste plaats een Duits onderonsje en een samenzijn voor collega’s, maar de ambitie van BMW is wel duidelijk. De komende honderd jaar willen ze hun leiderschap verder verstevigen, niet terugdeinzen om nieuwe technologieën te omarmen en zeker ook zonder gêne hun eigenheid koesteren. De naar verluidt 37.000 bezoekers over het hele weekend  alvast proosten mee op dat voornemen. Zum Whol!

Tekst: Tom Vander Sande

Foto's: BMW Motorrad

Geschreven op 11 juli 2023
© Motoren & Toerisme