En dat hoofdstuk kreeg de titel ShiftCam. De BMW naam voor variabele kleptiming. Die technologie kennen we al onder de naam V-Tec of desmo bij de Japanse en Italiaanse concurrenten, maar is dus nu ook het nieuwe speerpunt in Duitsland. Die Shiftcam zorgt er naar verluidt voor dat de motor meer kracht produceert, minder verbruikt, lagere co-2 waarden neerlegt en fijner rijdt. De nieuwe techniek zal vooral voelbaar zijn in het lager toerenbereik, waar de motor volgens BMW beter dan ooit reageert op het gashendel. In de bijlage is een korte video beschikbaar die het systeem visueel verduidelijkt. Het nieuwe 1250-blok groeide ook van 1.170 naar 1.254 cc en heeft een vermogen van 136 pk en 143 Nm.
De GS en de RT worden standaard uitgerust met Automatic Stability Control voor een optimale tractie en Hill Start Control voor een makkelijke start op een steile helling.
Riding Mode Pro is beschikbaar op beide modellen als extra optie en houdt in dat je kan kiezen voor de stand Dynamic Traction Control, bij de GS kan je nog kiezen voor de opties Dynamic Pro, Enduro en Enduro Pro.
Verdere nieuwtjes:
· De elektronische vering, Dynamic ESE is nu ook te verkrijgen op de R 1250 RT. Deze vering past zicht automatisch aan de situatie afhankelijk van de manoeuvres en rijomstandigheden.
· LED koplamp is vanaf nu standaard op de R 1250 GS en LED dagrijverlichting is optioneel te verkrijgen op de R 1250 GS en de R 1250 RT die standaard halogeen lampen heeft.
· BMW Motorrad Spezial is een uitgebreid programma om je model te personaliseren, voor zowel de R 1250 GS en R 1250 RT.
· Intelligent noodoproepsysteem als extra optie.
· Tot slot zijn er nieuwe kleuren en stijlvarianten beschikbaar.
In het volgende nummer van M&T kom je alvast te weten hoe de GS het in de praktijk doet!