Vorig jaar bracht Cathcart bij de Italiaanse uitgeverij Edizioni FBA Motoitaliane al een eerste boek over Ducati Superbikes uit. Daarin behandelde hij de periode tussen 1988 en 2001, die je gerust als het hoogtepunt van Ducati’s hegemonie in het WK Superbike kan beschouwen. Nu is een vervolg op dat boek en daarin vat Cathcart de periode tussen 2002 en 2018 samen.
Het boek begint bij de introductie van de Testastretta versie van Ducati’s bekende L-twin en op datzelfde moment kwam ook de 999 ten tonele. Alle evoluties van de fabrieks-Ducati 999’s komen aan bod en telkens legt Alan de verschillen met de voorgangers uit. Na de 999 kwam de 1098 en ook dat model, en al z’n evoluties, wordt uitgebreid belicht.
Cathcart heeft niet alleen aandacht voor de rode hardware, maar ook voor de menselijke software die de machinerie moet bedienen. En zo krijgt Carlos Checa, die in 2011 de laatste wereldkampioen op een Ducati V-twin werd, de aandacht die hem toekomt.
Het boek vervolgt, met de geschiedenis van de 1199-versie van de Panigale – zoals Ducati’s Supersport- en Superbike-modellen vandaag de dag nog steeds noemen – en dat tot in 2018. Dat was immers het laatste jaar waarin Ducati met een V-twin in het WK Superbike uit zou komen. Een jaar later werd de Panigale V4 R immers de motorfiets die na 30 jaar van V-twin-gedonder de fakkel overnam.