Boek: Fabio Taglioni, de ontwerper van legendarische Ducati’s

Fabio Taglioni was 30 jaar lang Direttore Tecnico van Ducati. Daar was hij verantwoordelijk voor allerlei motorontwerpen, van lichte eencilinders tot een enorme V4. Maar het zijn wellicht de door koningsassen aangedreven 90° V-twins die hem een plaats in het collectieve geheugen van de motorrijder verzekerden.

Fabio Taglioni, 1920 - 2001

Gedurende zijn hele carrière beschouwde Taglioni het circuit als de beste proeftuin voor de ontwikkeling van de opeenvolgende Ducati-modellen en de demonstratie van hun waarde. Zijn L-twin modellen uit de jaren 1970 zijn het bewijs van die redenering. Een heel decennium lang bleven ze een steunpilaar van het Ducati-gamma en bezorgden ze de Italianen tal van gedenkwaardige racesuccessen. Denk maar aan de 1-2 overwinning van Paul Smart en Bruno Spaggiari in de prestigieuze Imola 200 van 1972 en de nu legendarische comebackoverwinning van Mike Hailwood in de 1978 Isle of Mann TT. Beklijvende getuigenissen van zowel Hailwood als Smart over hun Ducati-successen vind je trouwens terug in dit boek.

Over de schrijver

Alan Cathcart is niet alleen de auteur van verschillende bestsellers over Ducati motorfietsen, maar bezit (en racet) zelf ook verschillende klassieke Ducati Desmo V-twins. Als zodanig werd hij een persoonlijke vriend en vertrouweling van Taglioni. Niemand is dus beter gekwalificeerd om de geschiedenis van een van de grootste namen in motorfietsontwerp te schrijven.

Over het boek

Fabio Taglioni - Designer of Ducati Legends is een boek van 232 pagina's met meer dan 200 foto's, waarvan de meeste in kleur. Ze variëren van historisch fabrieksarchiefmateriaal tot moderne digitale fotografie die speciaal voor deze titel werd gemaakt.

De geschiedenis van Ducati en Taglioni's persoonlijke verhaal komen uitgebreid aan bod, samen met gedetailleerde informatie over zijn beroemdste machines. Het verhaal begint in het Italië van vlak na de Tweede Wereldoorlog, toen Ducati de motorfietsmarkt betrad met een motorblok dat in een fiets geklikt kon worden. Het doel? De Italianen van goedkoop transport voorzien, in een tijd dat de economie nog moeilijk herstelde van de verwoestende oorlogstijden.

Van daaruit verlegde het bedrijf zijn activiteiten naar echte motorfietsen. Halverwege de jaren 50 was Ducati een van de vele fabrikanten van lichtgewicht motorfietsen. Enter Fabio Taglioni. In mei 1954 kwam hij bij het bedrijf en binnen een jaar kwam hij met het baanbrekende ontwerp van de 'Marianna' Gran Sport 100. Zijn kleine 98cc eencilindermotor was op technisch vlak een grote sprong voorwaarts, met een klepbediening via een bovenliggende nokkenas die vanaf de krukas werd aangedreven door een koningsas en conische tandwielen. Dit was een configuratie die vooral te zien was op 350cc en 500cc racemachines uit die tijd, en was tot dan toe ongehoord in zo'n kleine motor als de Gran Sport 100. De motorfiets sloeg meteen aan bij liefhebbers én bij het racegekke Italiaanse publiek. Toen de grotere broer – de Gran Sport 125 – wegraces begon te winnen en de Desmo-technologie ook in Grand Prix races begon door te schijnen, werden de Ducati’s in geen tijd verkoopsuccessen.

Taglioni’s ontwerp van de Gran Sport werd de blauwdruk voor eencilinders en L-twins van dat tijdperk.

Taglioni's genialiteit heeft Ducati destijds op het pad gezet naar de superieure reputatie die de fabrikant vandaag geniet. De basisprincipes van de kleine Gran Sport motoren werden later gebruikt voor een reeks succesvolle eencilinders (van 250 tot 450 cc) en zelfs de beroemde L-twins van de seventies. In het begin van de jaren tachtig moderniseerde Taglioni de L-twins door de bovenliggende nokkenas te voorzien van riemaandrijving, voor het eerst te zien op de Pantah-modellen.

Alle baanbrekende ontwerpen van Taglioni komen uitgebreid aan bod in dit boek: eencilinders, tweecilinders-in-lijn, L-twins en zelfs een paar experimentele viercilinder prototypes zoals de gigantische Apollo V-vier uit 1964 en de Bi-Pantah, Taglioni’s laatste ontwerp dat nooit in productie ging.

Wat het boek zo bijzonder maakt, is dat Alan Cathcart exclusieve toegang kreeg tot de Ducati-fabriek en door zijn werk ook een persoonlijke band begon op te bouwen met Fabio Taglioni tijdens het laatste decennium van zijn ambtstermijn als Ducati Meccanica's Direttore Tecnico.

Fabio Taglioni - Designer of Ducati Legends is wereldwijd verkrijgbaar bij Amazon, op papier of als e-book. Meer info vind je hier.

Tekst: Alan Cathcart

Vertaling: MVC

Beeld: Fabio Taglioni - Designer of Ducati Legends

Geschreven op 9 januari 2025
© Motoren & Toerisme