De Britse start-up White Motorcycle Concepts aast op de wereldrecords voor elektrische motorfietsen die Voxan en Max Biaggi eindig vorig jaar neerzetten.
De Britse start-up White Motorcycle Concepts aast op de wereldrecords voor elektrische motorfietsen die Voxan en Max Biaggi eindig vorig jaar neerzetten.
Ingenieur Robert White leerde de stiel in de Formule 1 bij McLaren, waar hij oa samenwerkte met voormalig wereldkampioen Jenson Button. Het drukke reisschema in de Formule bleek voor White echter niet meer combineerbaar met z'n gezinsleven, zodat hij aan een 'nine-to-five' job bij Ray Mallock Limited (RML) in Wellingborough aannam. White's persoonlijke passie ligt echter bij motorfietsen. Op een gemodificeerde Suzuki Hayabusa nam hij eerder ook al aan 'straigth line'-events deel.
White werkt nu aan een eerste versie van de WMC 250 EV, de motorfiets waarmee hij uiteindelijk zelf de bestaande snelheidsrecords wil aanvallen. Iets wat in de zomer van 2023 op de grootste zoutvlakte ter wereld, Salar de Uyuni, in Boliviƫ moet gebeuren.
Ondertussen zijn de eerste testen in de windtunnel van het Britse research-centrum MIRA (Motor Industry Research Association) al achter de rug. De motorfiets wordt nu naar de Stage 1-versie omgebouwd. In deze fase zullen vier elektromotoren van 60 V samen voor 100 kW (of 135 pk zorgen). Later dit jaar wil White deze configuratie op het vliegveld van Elvington testen. White verwacht dat hij met een vermogen van 100 kW een topsnelheid van om en bij de 200 mph (of dik 320 km/u) kan bereiken. Hiermee kan hij (voorlopig) het bestaande wereldrecord niet kloppen, maar het moet wel volstaan om de rechtuitstabiliteit van de WMC 250 EV aan hoge snelheden te testen.
Tekst: Alan Cathcart/BJ
Foto's: WMC