Soms is het goed om even over het muurtje bij de buren te kijken. Tenminste, als het verkoopcijfers van motorfietsen betreft. In Groot-Brittanië stelt de Motorcycle Industry Association (MCIA) de verkoopcijfers ter beschikking van de pers. Uit het laatste rapport van de MCIA – dat over de maand december 2019 – kunnen we ook een stand van zaken voor de gehele Britse motormarkt afleiden.
Met een verkoop van 100.472 eenheden (alleen motorfietsen en scooters van meer dan 50cc) deed de Britse motormarkt het vorig jaar net iets beter (+0,7%) dan in 2018, toen er 99.751 nieuwe motorfietsen geregistreerd werden.
Nog interessanter wordt het als we de verschillende segmenten van de Britse motormarkt bekijken. De MCIA deelt de Britse motormark op in acht verschillende segmenten op. Slechts vier van de negen segmenten konden in 2019 groeicijfers voorleggen. Dat gold met name voor het Naked-segment (+2,2%) dat met 33.570 registraties het grootste segment bleef. Na de nakeds volgen de scooters met 20.177 inschrijvingen in 2019. Ook voor de scooters was er lichte vooruitgang (+2.1%). Het Trail/Enduro-segment zat met een groei van 5,8% ook in de lift in 2019. In totaal werden er vorig jaar 6.480 trails of enduromachines geregistreerd. Maar de grootste groei wordt nog steeds door het Adventure Sport-segment geboekt (+5,9%). Vorig jaar werden er 18.918 Adventure-motoren geregistreerd in Groot-Brittannië.
Het Supersport-segment krijgt al jaren klappen in Groot-Brittannië, en ook elders, en dat was vorig jaar niet anders. Al viel het verlies met -3,7% nog mee. In totaal werden er nog 8.099 nieuwe sportmotoren geregistreerd in 2019, waardoor dit segment het derde grootste bleef. Ook het Custom-segment leed verlies (-7%). In totaal werden er 7.700 customs aan de man of vrouw gebracht vorig jaar.
Forser verlies was er voor het Sport/Tour-segment (-16,9%) dat in totaal 2.560 inschrijvingen telde. Ook het Touring-segment verloor (opnieuw) terrein (-12,8%) en is nu nog 2.151 eenheden groot. De achteruitgang van de klassieke toermotor is niet alleen een Brits fenomeen maar een Europees en zelfs wereldwijd fenomeen. In het aanbod van de Japanse constructeurs is het aantal pure toermachines op één hand te tellen. Daarnaast bieden alleen BMW, Harley-Davidson en Indian toermachines aan. Maar dan hebben we het over premium motorfietsen die relatief duur zijn. Het is nog maar de vraag of de Japanse constructeurs nog plannen hebben om op korte tot middellange termijn met nieuwe toermachines op de proppen te komen.
In het nieuwe Deluxe ‘Alle Toerisme’-nummer van Motoren & Toerisme, dat vanaf donderdag in de winkel ligt krijg je een overzicht van de 10 bestverkochte reismotoren in België, van 2019.
Tekst: Bart Jacobs
Foto: Gear Patrol
Cijfers: MCIA