Circuit-test: MV Agusta Superveloce 800

Het introfilmpje van de nieuwe MV Agusta Superveloce werd wereldwijd massaal bekeken. Toch waren de reacties op MV’s neo-retromachine niet unaniem positief. Volgens MV Agusta CEO Timur Sadarov, die nog steeds achter het ontwerp van zijn hoofddesigner staat, zijn passie, intimiteit en sensualiteit de sleutelwoorden in de relatie tussen de mens en de machine. Een stelling die ook in het filmpje onderstreept wordt.

 

De gustibus et coloribus ...

Hoe dan ook, met de Superveloce 800 zet MV Agusta opnieuw een mijlpaal neer op het gebied van design en dan specifiek in het neo-retro-segment. Daar waar zo goed als alle andere merken hun “iconische” modellen  uit het verleden kopieerden en er een modernere mechaniek in monteerden, heeft de MV-designafdeling een geheel nieuw model op de tekentafel uitgewerkt, althans wat esthetiek betreft.

Heel opvallend zijn de kopkuip en de kont van de motor. Waar de meeste sportmotoren een lijn houden die aan de voorzijde eerder onderaan begint en schuin oploopt naar achter toe lijkt het bij de Superveloce dat lijn eerder horizontaal te zijn die van de spitse kegelvormige kuip vertrekt en eindigt aan eveneens een kegelvormige achterzijde. Vooraan is het licht rond met een kleine diameter en een chroomkleurige ring errond, net zoals dat destijds gebruikelijk was. Het achterlicht is ook rond maar heeft een kleinere diameter. De koplamp zelf is een LED exemplaar, net zoals het achterlicht. Het zijn vooral die details die het totaalconcept z’n sterke accenten geven. Op de kuipruit is er nog een extra accentje toegevoegd, een soort mini spoiler die dwars over het iets te kleine ruitje loopt.  Je kan het mooi vinden of je kan het als een gedrocht bestempelen, het markeert de eigenzinnigheid van MV Agusta.  

Overlangs wordt een tweede lijn gecreëerd met een lederen riem over de brandstoftank getrokken, een knipoog naar het pre-kunststoftijdperk toen leder nog de grondstof was met de betere eigenschappen.

Driestemmige symfonie

Het ronkende hart van deze mooie motorfiets  is een driecilinder in lijn van 798cc, identiek aan wat er in de Brutale F3 800 is ingeplant. Alleen vanwege deze krachtbron zijn de adelbrieven van de Superveloce 800 al verdiend. Het driecilinder blok is  naar mijn mening een van de meest bruikbare motoren die je momenteel op de markt vindt. Het blok houdt zowat het midden tussen het reeds bruikbare koppel in lage toeren van een tweecilinder en de vele paardjes in hogere toeren van een viercilinder in lijn. Kom je een korte bocht uit, dan kan je heel gezapig in tweede versnelling accelereren, om vervolgens vanaf ruim 7.000 opm een rush aan versnelling te krijgen die het voorwiel toch wat van de grond lift.

Schakelen doorheen de zesbak, zowel op als neer, gaat foutloos en de overbrengingsverhoudingen voelen juist aan. Tenminste, op de zes na dan, die bij circuitgebruik iets korter had mogen zijn. Meteen ook een signaal dat de Superveloce zich meer op de weg thuis voelt dan op circuit. De quickshifter, die je naar keuze kan aan of uit zetten, werkt zoals het hoort. Het schakelen gaat snel, het “dode” moment is vrij kort en dat is wat uiteindelijk wel van een quickshifter wordt verwacht. Maar waar ik het meest van genoten heb, was de slipperkoppeling. Een systeem dat voorkomt dat het achterwiel gaat stuiteren bij het te snel terugschakelen. Zonder slipperkoppeling verlies je heel wat stabiliteit bij hard aanremmen en terugschakelen.Door het ingrijpen van de slipperkoppeling volgt het achterwiel  opnieuw mooi het traject door de bocht. Het loopt als vanzelf en geeft een extra genieten van het rijden zelf.

De Superveloce neemt een paar sterke argumenten van de F3 800 mee in z’n pakket. Om te beginnen is de wielbasis slechts 1.380 mm, wat de wendbaarheid van deze driecilinder zeker ten goede komt. Het frame is het resultaat van een uitgekiende combinatie van een buisvormige stalen hoofdconstructie, een middendeel bestaande uit zijplaten van gegoten aluminium en een verlengde achterbrug (576,5 mm) ,die zo is ontworpen dat de tractie zo maximaal mogelijk aan het asfalt kan gesmeerd worden zonder te moeten inboeten aan wendbaarheid

De MV Agusta Superveloce is een echte Italiaanse schone met heel veel flair en klasse, klasse die zich niet alleen laat zien in het design maar ook op gebied van performantie en afwerking van de details.

Over het algemeen genomen kan je dan ook stellen dat de MV Agusta Superveloce 800 een geslepen en ook nog betaalbare diamant is. Wil je het meer exclusief? Dan is er een Superveloce ORO. Met lichtere wielen, meer koolstofvezel, andere uitlaat en nog meer exotische onderdelen die vooral voor een lager gewicht zorgen, ook in je portemonnee. In stilte hoop ik dat de Superveloce ook een grotere zus krijgt,  een met de viercilinder van de F4-reeks als krachtbron.

 

Prijs Superveloce 800: € 19.990,00 in België - € 23.389,00 in Nederland

 

Tekst: Wim Depraetere

Foto's: Marc Bossiroy

MV Agusta Superveloce 800
Motor: vloeistofgekoelde driecilinder lijnmotor viertakt
CI: 798 cc
Drooggewicht: 173kg
Vanaf: € 19.990,00
Geschreven op 4 december 2020
© Motoren & Toerisme