Collectors item: Cagiva C589

Niet alle tweedehands autodealers specialiseren zich in ‘goei occassies’. Neem nu Duncan Hamilton Rofgo (DHRofgo) in het Engelse Winchester (Hampshire) dat zich specialiseert in de betere sportwagens en racewagens met een ‘pedigree’. Af en toe biedt de iconische garage, die z’n naam dankt aan de gelijknamige 24H du Mans-winnaar, ook motorfietsen aan. Maar dan moet het wel een 'héél speciale' motorfiets zijn.

Wat dacht je van deze Cagiva C589 uit 1989? Een echte GP-racer uit de hoogtijdagen van de 500cc. En bovendien één van de twee machines die de iconische Randy Mamola dat seizoen bezigde. Echt competitief was de C589 destijds wel niet. Mamola kwam er tijdens het seizoen 1989 niet verder mee dan een 7e plaats in de Joegoslavische GP op het circuit van Rijeka. De Amerikaan zou in 1989 pas als 18e eindigen in de eindstand van het WK 500cc, een gevolg van het blessureleed dat hij dat seizoen opliep. De 500cc tweetakten van weleer, toonden zich vaak haast ontembare bronco’s en het waren hun ‘cowboys’ die daar een fysieke tol voor betaalden.

De Cagiva C589 mag dan wel geen winnaar geweest zijn, toch had en heeft de machine uitstraling. Cagiva was destijds het enige Europese merk – we laten Paton en Fior even buiten beschouwing – dat in de koninginnenklasse van de Motorsport, de handschoen durfde op te nemen tegen de Japanners. Bovendien zouden de strakke lijnen van de C589 een inspiratie geweest zijn voor het design van de Ducati 916.

Vreemd genoeg staat de Cagiva machine als V589, en dus niet C589 omschreven op de site van DHRofgo, terwijl Cagiva destijds wel degelijk steeds een ‘C’ in de type-aanduiding gebruikte. De machine komt hoe dan ook rechtstreeks uit de collectie van de familie Castiglioni. DHRofgo vermeldt geen prijs voor de C589 (of V589) al kunnen geïnteresseerden zich wel altijd melden. Wij vermoeden dat de richtprijs van dit juweeltje om en bij de € 200.000 zal liggen. Wie met deze machine ook echt het circuit op wil, kan maar beter een zeer ervaren tweetakt-monteur inhuren.

Tekst: Bart Jacobs

Foto’s: Duncan Hamilton Rofgo

 

Geschreven op 4 maart 2019
© Motoren & Toerisme