Ook in de internationale motorsport hakt de coronacrisis er flink in. De promotors van de diverse wereldkampioenschappen probeerden eerst nog wat wedstrijden te verschuiven, maar moesten daarna al vlug overgaan tot het uitstellen van evenementen en dat voor onbepaalde tijd. Ondertussen worden er al de nodige vraagtekens geplaatst rond de haalbaarheid van wedstrijden tijdens het verdere verloop van 2020. Dat alles maakt dat het ook voor de teams, die de grids van deze kampioenschappen vullen, onzekere tijden zijn. Het MotoTech EWC-team is één van de twee Vlaamse teams die in het FIM EWC (of WK Endurance) uitkomen. Hoe kijkt teammanager David Drieghe naar deze crisis en de mogelijke gevolgen ervan?
“Het is heel moeilijk en dat zowel voor organisaties als teams en dat niet alleen voor motorsport, maar voor alle sporttakken”, schat Drieghe de huidige situatie in. “Als klein team stond het water ons altijd al aan de lippen. Het wordt bang afwachten of we in de loop van de komende maanden al dan niet zullen verdrinken. Eén van onze sponsors heeft al aangegeven dat hij niet het hele voorzien bedrag zal kunnen betalen. En door contact met de mensen van Dunlop Motorsport hoorde ik dat ook een aantal andere teams uit het FIM EWC zich in een kritieke fase bevinden. Dat is spijtig want het kampioenschap was zich de afgelopen jaren mooi aan het ontwikkelen. En het is zeker een stuk internationaler en minder ‘Frans’ geworden. Tegelijkertijd moeten we vaststellen dat het een stuk duurder is geworden. Zo zijn we sinds vorig jaar verplicht om met de benzine van het Italiaanse merk Pantah te rijden. Die reglementswijziging heeft de brandstofkost gevoelig opgedreven.”