Coronacrisis: Ook teams vrezen gevolgen voor motorsport

Ook in de internationale motorsport hakt de coronacrisis er flink in. De promotors van de diverse wereldkampioenschappen probeerden eerst nog wat wedstrijden te verschuiven, maar moesten daarna al vlug overgaan tot het uitstellen van evenementen en dat voor onbepaalde tijd. Ondertussen worden er al de nodige vraagtekens geplaatst rond de haalbaarheid van wedstrijden tijdens het verdere verloop van 2020. Dat alles maakt dat het ook voor de teams, die de grids van deze kampioenschappen vullen, onzekere tijden zijn. Het MotoTech EWC-team is één van de twee Vlaamse teams die in het FIM EWC (of WK Endurance) uitkomen. Hoe kijkt teammanager David Drieghe naar deze crisis en de mogelijke gevolgen ervan?

Het is heel moeilijk en dat zowel voor organisaties als teams en dat niet alleen voor motorsport, maar voor alle sporttakken”, schat Drieghe de huidige situatie in. “Als klein team stond het water ons altijd al aan de lippen. Het wordt bang afwachten of we in de loop van de komende maanden al dan niet zullen verdrinken. Eén van onze sponsors heeft al aangegeven dat hij niet het hele voorzien bedrag zal kunnen betalen. En door contact met de mensen van Dunlop Motorsport hoorde ik dat ook een aantal andere teams uit het FIM EWC zich in een kritieke fase bevinden. Dat is spijtig want het kampioenschap was zich de afgelopen jaren mooi aan het ontwikkelen. En het is zeker een stuk internationaler en minder ‘Frans’ geworden. Tegelijkertijd moeten we vaststellen dat het een stuk duurder is geworden. Zo zijn we sinds vorig jaar verplicht om met de benzine van het Italiaanse merk Pantah te rijden. Die reglementswijziging heeft de brandstofkost gevoelig opgedreven.”

 

MotoTech EWC-teammanager David Drieghe blijft realistisch over de toekomst van z'n team.

Sponsors vinden blijft een probleem, ook in het WK Endurance. “We moeten een gedeelte van het budget zelf bijpassen met geld dat we uit ons MotoTech Yamaha-dealership halen. Alleen, nu de motorwinkels al een maand verplicht gesloten zijn, kunnen we dat begrote bedrag niet meer in het team stoppen, we zullen het hard nodig hebben voor de zaak zelf” , blijft Drieghe realistisch.  Goede resultaten kunnen wel iets compenseren. “Als je in de top-10 finisht kan je wel makkelijker sponsors vinden of eventueel bonussen (van sponsors) verdienen. Maar dan moet je wel over gedegen rijders beschikken “ stelt Drieghe, die 20 jaar geleden zelf als rijder in het WK Endurance debuteerde.

In tegenstelling tot andere teams in het FIM EWC en andere internationale kampioenschappen, kiest het MotoTech EWC-team bewust voor rijders die geen budgetten ‘meebrengen’.  “Op die manier krijg je toch betere rijders op je motorfiets”, aldus Drieghe. “Met ons huidige rijderstrio, bestaande uit de Brit Ben Godfrey, de Fransman Jehan Nigon en de Nederlander Ricardo Brink denk ik dat we op dat vlak wel goed zitten. Net als de rest van het team moet je ook de rijders als vrijwilligers beschouwen. Ze brengen weliswaar geen geld mee om te racen, maar worden er ook niet voor betaald” legt Drieghe uit.  

Vanwege die reden kon het team ook  niet meer verder gaan met iemand als Gregory Fastré.  “Greg’ was het gewoon om voor een groot Frans team te rijden, dat hem betaalde. Maar dat was bij ons niet meer mogelijk” preciseert de teammanager. Helaas blijft daardoor de Belgische inbreng, voor wat rijders betreft, dit jaar nihil bij het MotoTech EWC-team.

 

Net zoals heel veel andere motorsportteams drijft ook het MotoTech EWC-team voor een groot stuk op de inzet van enthousiaste vrijwilligers.

Het MotoTech EWC-team draait vooral op vrijwilligers. Zij staan altijd paraat op de wedstrijden. Drieghe daarover: “M’n vader en een vriend van hem staan in voor de catering. Als gepensioneerden hebben ze de tijd die daarvoor broodnodig is. Daarnaast is ook onze vaste ‘truckie’ een gepensioneerde. Ook die beschikt dus over de nodige tijd, want bij een wedstrijd als de 24 Heures Moto of de Bol d’Or moet je reeds op maandag in de paddock aanwezig zijn om de stand op te bouwen. De andere teamleden volgen dan iets later.”  

Maar ook op  personeelsvlak dreigt  de coronacrisis roet in het eten gooien voor MotoTech en bij uitbreiding zowat alle andere Belgische motorsport-teams die op internationaal niveau uitkomen . “Eén 24-uurs wedstrijd neemt eigenlijk een hele week in beslag. Dat maakt dat sommige van onze  vrijwillige medewerkers, verlofdagen moeten opnemen. Maar gezien de lockdown van de afgelopen weken verplichtten meer en meer bedrijven hun werknemers om nu al verlof op te nemen, dat maakt dat we op dat vlak straks misschien in de problemen gaan komen. Zeker nu de 24 Heures du Mans Moto (29-30 augustus) en de Bol d’Or (19-20 september) binnen een tijdspanne van drie weken zouden plaats vinden.”

Hoe het seizoen precies verder moet is ook voor David Drieghe allesbehalve duidelijk. “Hopelijk komt het toch nog een beetje goed, maar we laten in ieder geval ons Yamaha-dealership boven het team primeren. Dat dealership is ons inkomen en zorgt voor brood op de plank. Racen kunnen we desnoods volgend jaar ook nog wel in het BK Endurance.”

 

Tekst: BJ

Foto's: MotoTech EWC Team

Geschreven op 17 april 2020
© Motoren & Toerisme