Wie de motorsport volgt, zal daarnaast eerder ook autosport of wielrennen volgen dan pakweg voetbal. Da’s logisch want het zijn allemaal sporten op wielen die vaak bol staan van het spektakel. Misschien waren de wedstrijden in deze disciplines tijdens het voorbije anderhalve jaar – ‘De Coronaseizoenen’ zeg maar – soms wel nét iets te spectaculair. We bleven niet gespeend van clashes en de daaruit voortvloeiende crashes én de daarop volgende polemiek. Denken we maar aan de doodsmak van Fabio Jakobsen na het ‘sprintduel’ met z’n landgenoot Dylan Groenewegen in de Ronde van Polen, of recenter de aanrijdingen tussen Lewis Hamilton en Max Verstappen in de F1 GP’s van Groot-Brittannië en Italië..
Telkens betrof het duels op het scherp van de snee, waarbij toch één van de twee van z’n lijn afweek. Telkens waren er gevolgen en vloeide er na afloop een hoop inkt, in kranten, maar vooral op de sociale media. Waren de regels duidelijk genoeg verwoord in de reglementen van de bevoegde federaties en waren de betrokken sporters er ook van op de hoogte? Het Engelse gezegde “All is fair in love and war”, lijkt ook meer en meer voor topsport te gelden
Ook de motorsport blijft niet gespaard van zo’n incidenten. Het seizoen 2021 had al een flinke zwarte rand door de dood van de Zwitser Jason Dupasquier (WK Moto3) en de Spanjaard Hugo Milan (CEV Moto3). Tijdens het laatste weekend van september kwam ook Dean Berta Vinales (WK SSP300), het 15-jarig neefje van MotoGP-rijder Maverick, bij op dat trieste lijstje te staan.