Het eerste kwartaal mag dan nog maar net achter de rug zijn, toch kunnen we nu al stellen dat het geen superjaar wordt voor HRC. HRC staat hierbij voor Honda Racing Corporation. Honda’s raceafdeling viert dit jaar z’n veertigste verjaardag. Is het eigenlijke hoofdkwartier van HRC in Japan gevestigd, dan was de Europese uitvalbasis lang Aalst (of all places…). De keuze voor de carnavalstad had wellicht alles te maken met de centrale ligging in Europa én het feit dat Honda al sinds de jaren ’60 een assemblagefabriek had in Aalst. De Belgische verankering van HRC maakte dat ik de fabrieks-Honda’s al sinds de late jaren ’80 volg. Logisch, want destijds was m’n grote idool Eric ‘The Kid’ Geboers zowat het uithangbord van HRC in het motorcross. Kort daarna kreeg ik een zwak voor de Australiërs (Michael) Doohan en Wayne (Gardner) die het mooie weer maakten in de 500 cc Wegrace GP’s. Na 1990 stopte HRC officieel in het WK Motorcross om zich helemaal op de Wegrace GP’s te gaan richten.
Anno 2022 is men bij HRC bedrijviger dan ooit tevoren. Sinds dit jaar prijkt het (licht hertekende) iconische logo op de Oracle Red Bull Racing RB18 van regerend wereldkampioen F1 Max Verstappen. Officieel heeft Honda sinds eind vorig teruggetrokken uit de F1. Maar aan de unieke kans om een seizoen met het nr. 1 in de Formule 1 rond te rijden kon zelfs het doorgaans principiële management van Honda niet weerstaan. Dat HRC het werkterrein nu ook naar de autosport heeft uitgebreid is misschien wel een verrassing maar wellicht ook een soort van verjaardagscadeau van moederbedrijf Honda aan de succesvolle dochteronderneming HRC. Een bezoek aan de officiële HRC website (hondaracingcorporation.com) leert dat het bedrijf in niet minder dan 7 disciplines officieel vertegenwoordigd is. En dan hebben we het alleen over tweewielers. Van die 7 disciplines zijn de MotoGP en het AMA Supercross-kampioenschap zonder meer het belangrijkst. En dat simpelweg omdat ze wereldwijd de meeste ‘eyeballs’ genereren.