The Couch Racer: Elektro’s of vroemtuigen?

Iedere week laat  ‘The Couch Racer’ z’n licht over de motorsportactualiteit schijnen.

Wie een dagelijks bezoeker is van Motoren-Toerisme.be heeft wellicht gemerkt, dat er de laatste tijd veel nieuws over e-motorfietsen te rapen valt. Er gaat geen week voorbij of één of andere constructeur maakt elektrische toekomstplannen bekend. Bovendien lijkt ook de e-Motorsport stilaan in de lift te zitten met oa een Olympische kandidatuur voor Trial-E en een wereldbeker E-Enduro. Tenminste, tot de 18 Energica MotoE-machines twee weken geleden in vlammen opgingen. Hoe tragisch die brand ook was toch betekende dit alleen wat uitstel, geen afstel. Dorna kondigde gisteren al een nieuwe MotoE-kalender aan.

Significanter vond ik dat Honda vorige week een elektrische versie van z’n CRF crossmotor heeft voorgesteld. Leuk, ware het niet dat Yamaha reeds drie jaar geleden de PED1 – een prototype van een elektrische crossmotor – had voorgesteld. Aangezien het daarna, héél erg stil is geworden – kan ook moeilijk anders met zo’n geluidloze e-motor – rond de PED1 verwacht ik ‘m niet meer bij de Yamaha-dealer. Gaat Honda dezelfde weg op met de CR Electric? Even een balletje opgooien en dan maar afwachten hoe de markt reageert? Dat zal de toekomst uitwijzen.

 

Iemand nog iets van de Yamaha PED1 gehoord?

Ondertussen komt elektrisch motorcrossen nauwelijks van de grond. Tenminste, zo lijkt het. De  Freeride E mag dan geen verkoopstopper geworden zijn, toch geven KTM, en zuster Husqvarna de e-crossmotor nog niet op. Tegen deze zomer zullen ze beiden een elektrisch aangedreven jeugdcross-motor in hun line-up hebben. Misschien is het daar wel dat je als constructeur moet beginnen bij de basis. Of de KTM SX-E5 en de Husqvarna EE5 een succes worden hangt natuurlijk ook van de prijs af. Maar deze machientjes bieden wel mogelijkheden. Wie een grote ‘hof’ heeft kan op deze manier een eigen mini-omloop voor dochter- of zoonlief leggen. De buren zullen wellicht niet klagen over het ‘gezoem’.

Het ‘gezoem’ kan één van de troeven van een elektrische motorfiets zijn, maar inzake Motorsport beschouw ik het ook als een nadeel. The Couch Racer is namelijk nog van de oude stempel en vindt dat Motorsport op de zintuigen moet inspelen. Zeker als je het ter plaatse gaat aanschouwen. Wat is er mooier dan het geroffel van een V4-aangedreven MotoGP, die op de motor afremt alvorens de pitstraat in te rijden, wat klinkt er beter dan een methanol gestookte speedwaymachine die vol in de toeren over een piste wordt gejaagd of wat te denken van de droge ‘klak’ die een perfect geprepareerde 125cc crossmotor produceert tijdens het opschakelen?

En dan zijn er nog de andere nadelen van elektrisch motorsporten. Wat te denken van het brandgevaar bij de lithium-ion batterijen? De gerespecteerde Britse journalist Mat Oxley schreef er alvast dit interessant artikel over. En dan is er nog het feit dat de huidige generatie batterijen allesbehalve groen is. Maar er zijn ook nog praktische bezwaren. Stel nu dat Honda, KTM, Husqvarna, Yamaha en de rest, binnen dit en vijf jaar met een volledig elektrisch crossgamma komen, hoe ga je  dan 250 à 300 crossmotoren opladen, in de paddock naast een Vlaamse weideomloop? Met vervuilende dieselgeneratoren of moet iedereen zich 3 battery-packs aanschaffen?

Neen, laten we het dan voorlopig maar bij vroemtuigen houden.

 

Foto's: Husqvarna Images, Yamaha

 

Volg ‘The Couch Racer’ op Twitter: @TheCouchRacer

 

Geschreven op 27 maart 2019
© Motoren & Toerisme