In januari 2017, 'verwijderde' Liberty Media, dat dan sinds kort de rechten op de Formule 1 in handen had, Bernie Ecclestone als CEO van Formula One Management (FOM). Het betekende dat een nieuw tijdperk zou aanbreken in de manier waarop de F1 zich aan de wereld verkocht. Onder Bernie Ecclestone, werd vooral op het aanleveren van TV-beelden gefocust. Het duurde heel lang voor het belangrijkste race-kampioenschap ter wereld z'n eigen website had en dat simpelweg omdat Bernie er het belang niet van in zag. Evenzo ging het met Social Media. Bernie liet zich in 2014 ontvallen dat hij vooral focuste op het aantrekken van een oudere generatie, mensen die zich Rolex horloges konden veroorloven. Ecclestone zag geen nut in het aantrekken van een jonger doelpubliek en dat terwijl zoiets toch een permanente nood voor elke topsport-tak is.
Maar onder de teneur van Liberty Media veranderde dat allemaal, de Amerikanen beseften dankzij hun achtergrond in vooral digitale Radio en TV dat er één en ander beter kon in de promotie van de F1. Naast het oprichten van Twitter- en Instagram-accounts, kwam er ook een YouTube-kanaal, waarop onder andere iconisch beeldmateriaal uit de jaren '80 en '90 te zien was. Maar Liberty Media besefte ook dat er meer 'verhaal' in de F1 zat dan de vaak saaie races deden uitstralen. Alleen, ook de niet hardcore-fans moesten daarvan overtuigd worden. Tegelijkertijd was ook het succes van de wereldwijde streamingdienst Netflix toenmalig FOM CEO Chase Carey niet ontgaan. En dus werd er een plan ontvouwd, om door middel van een documentaire-reeks, die achter de schermen van de F1 piepte, een nieuw publiek aan te trekken. Netflix begon te filmen tijdens het seizoen 2018 en op 20 februari 2019 werd de trailler van 'Formula 1: Drive to Survive' vrij gegeven.