The Couch Racer: Waarom juni de belangrijkste motorsportmaand in jaren was

Juni was, zoals dat vaak het geval is, een belangrijke maand op de motorsportkalender. De eerste echte zomermaand is vanoudsher de maand van de TT’s - die van het Isle of Man en die van Assen – maar nu ook van de 24 uren van Spa voor motoren. Daarnaast broeide er ook iets in de MXGP-paddock. Een korte terugblik op de voorbije maand dringt zich dus op:

 

Spa 24H Motos: Vanuit Belgisch standpunt is de terugkeer van een etmaalrace die meetelt voor het FIM EWC (zeg maar het WK Endurance), heel belangrijk. Tijdens het eerste weekend van juni streek er voor het eerst in meer dan 15 jaar nog eens een WK-paddock neer op Belgische bodem. Het publiek was er, en ook de teams waren er. De eerste editie van de 24H Spa Motos, werd er meteen één voor de geschiedenisboeken. Dramatische standswijzigingen en wisselend weersomstandigheden en soms discutabele beslissingen van de wedstrijdleiding: Spa had het allemaal. Dat op het einde met het BMW Motorrad World Endurance-team van Werner Daemen een Belgisch team won, maakte het des te mooier. Spa-Francorchamps bewees meteen dat het z’n plaats op de WK-kalender verdiende. En dit smaakt ongetwijfeld naar meer. Zei daar iemand WK Superbike?

Isle of Man TT: Drie jaar na de laatste editie, kreeg de Isle of Man TT eind mei eindelijk weer een vervolg. Peter Hickman werd de grote sportieve triomfator met maar liefst vier zeges (Superbike TT, Superstock TT, Supertwin TT en Senior TT), daarnaast wist Michael Dunlop met winst in beide Supersport TT-races, z’n palmares naar 21 TT-zeges te brengen. Dat alles werd wel overschaduwd door de dood van vijf deelnemers, waarvan drie uit de zijspanklasse kwamen. En dus zullen velen de TT 2022, niet herinneren als de TT van de wederopstanding, maar wel als gitzwarte editie. Vijf doden in één sportevenement, het is iets dat anno 2022 niet meer geaccepteerd wordt. Je kan het hypocriet vinden dat twee Vlaamse zogenaamde kwaliteitskranten, die anders geen letter over motorsport publiceren, nu plots wel belangstelling voor het evenement toonden. Tegelijkertijd toont het aan in hoeverre de TT een anachronisme is geworden. Gezien de inkomsten die de TT nog steeds voor het het eiland Man genereert, lijkt het er niet op dat de overheid zomaar een streep door het evenement zal trekken. Het is evenwel zonneklaar dat nieuwe maatregelen, en dan met name voor de zijspanklasse, zich opdringen.

TT Assen: Eind juni voltrok zich in Nederland weer een massale volksverhuis richting het anders zo stille Drenthe. De toeschouwersaantallen van 2019 werden niet (meer) geëvenaard, maar in Assen zullen ze na de gelimiteerde editie van vorig jaar maar wat blij geweest zijn met de 100.000+ die op zondag langs de kassa passeerden. Met een 5e plaats in de Moto2-klasse zette Rotterdammer Bo Bendsneyder z’n beste prestatie (in een GP) ooit op het TT-circuit neer. In de MotoGP-klasse betekende de DNF van WK-leider Fabio Quartararo dat naaste achtervolger Aleix Espargaro de kloof zag verkleinen tot 21 punten. Er had misschien zelfs meer ingezeten voor de Catalaanse Aprilia-rijder, die op Assen duidelijk de snelste was, als hij niet van de baan was geraakt in het incident met Quartararo. De regerende wereldkampioen kreeg na afloop een straf van Chief Steward Freddie Spencer: een long lap penalty tijdens de GP van Groot-Brittannië op Silverstone. Spencer kreeg fel kritiek voor die beslissing, die ondermeer door Yamaha Racing-baas Lin Jarvis als ‘inconsequent’ werd bestempeld. Benieuwd of dit nog een staartje gaat krijgen in de tweede seizoenshelft.

MXGP Indonesië: “Met slechts 14 MX2-rijders aan de start in de GP van Indonesië op Samota-Sumbawa heeft het WK de absolute bodem bereikt. En vijf van die veertien dapperen waren er dan nog wild-cardrijders (4 Indonesiërs en 1 Maleisiër). Dus slechts 9 ‘reguliere’ deelnemers aan het WK MX2 hadden de verre reis naar Indonesië gemaakt. Het zegt iets over het aantal geblesseerden in de MX2-klasse (waaronder Liam Everts), maar tegelijkertijd ook iets over de precaire financiële toestand waarin veel teams zich bevinden. Uit een artikel van het Belang Van Limburg – die enige Vlaamse krant die dezer dagen nog iets zinnigs over motorsport brengt – onthouden we dat het Monster Energy Yamaha MX2-team van Hans Corvers een budget van € 84.000 nodig had om z’n twee rijders, hun mecaniciens en het materiaal ter plaatse te brengen. En dan hebben we het nog geeneens over de staking van de MXGP-toppers gehad die spontaan uitbrak vlak voor de kwalificatierace voor de Franse GP. Je kan je afvragen of dit seizoen niet de druppel teveel wordt voor velen in de MXGP-paddock.

 

Foto credits: BMW Group Press, Aprilia Racing, KTM Images

 

 

Geschreven op 6 juli 2022
© Motoren & Toerisme