Het talent
Ik ga een boek maken. Over motorfietstechniek. Waarom? Ik ben een echte techneut. Ik sleutel graag aan motorfietsen en ik heb aan de HTS Autotechniek gestudeerd. Maar techneuten kunnen niet schrijven, dat weet iedereen. Ik was dus best verbaasd toen de tekst van mijn afstudeerscriptie, een onderzoek voor het tijdschrift Auto en Motor Techniek, in 1988 bijna letterlijk in AMT werd overgenomen. Later kwam ik in dienst bij het motormagazine Moto 73. Daar werd ik veelal ingezet voor testen en techniekverhalen. Ik merkte daar ook weer dat ik het erg leuk vond om technische zaken uit te leggen en dat mijn schrijfstijl werd gewaardeerd.
De verhalen
Sinds 2004 ben ik freelance auto- en motorjournalist en schrijf ik techniek-verhalen voor diverse motorbladen in binnen- en buitenland. Ondertussen heb ik van alle onderdelen van de motorfiets wel een verhaal geschreven: soms systematisch “van voorspatbord tot achterlicht”, soms gericht op actuele ontwikkelingen, soms met een historisch perspectief. Onlangs heb ik het aantal onderwerpen geteld en kwam ik tot 85! Toen begon het idee te groeien: wat nu als ik die onderwerpen rangschik, stroomlijn en verwerk tot een prachtig motorboek met veel mooie afbeeldingen? Een boek dat ruim 300 pagina's dik is, 25 euro gaat kosten en voor de feestdagen gaat uitkomen?
Het boek
Soms heb je een duwtje nodig om een stap te zetten. Dat duwtje heette Covid-19. Ineens bleef mijn agenda leeg en ontstond er ruimte voor initiatieven. Het boek ging er komen! Een boek voor iedereen die van motorfietsen houdt, of van techniek. Voor wie graag wil weten hoe het werkt, en waarom op deze manier. Voor wie wil weten waarom de uitlaat soms bovenlangs loopt, maar soms ook onderlangs. Voor wie het verschil wil weten tussen Dot 3, 4, 5 en 5.1, of tussen koppel, vermogen en kracht. En voor wie eindelijk wel eens precies wil weten hoe het zit met de naloop, de balhoofdhoek en de veervoorspanning. Een boek waarin stap voor stap wordt uitgelegd hoe het werkt, met een onderbouwing uit de natuurkunde en af en toe een uitstapje naar de scheikunde. Met soms een kijkje terug in de geschiedenis, maar nog veel vaker een blik vooruit en uitleg hoe de nieuwste technieken hun weg vinden naar de motorfiets.