Winst voor Adrien Van Beveren, leiding voor Ricky Brabec.
Winst voor Adrien Van Beveren, leiding voor Ricky Brabec.
Dakar-baas David Castera had het in de voorbeschouwingen op deze editie al aangegeven, dit jaar zou de passage in het Empty Quarter een beslissende rol spelen. Hoe beslissend de tweedaagse in de duinenzee nu écht was, dat zullen we pas over een week met zekerheid kunnen zeggen. Maar dat de 48H Chrono-etappe het klassement door elkaar heeft geschud is zeker.
Laten we ons beperken tot vijf korte vaststellingen:
1. Adrien Van Beveren is dé beste zandrijder van deze Dakar
Een meervoudig winnaar van Le Touquet een goede zandrijder noemen is een understatement, maar Van Beveren was duidelijk de sterkste Dakarist in deze immense duinenzee. Of zeg maar, de beste zandsurfer. Toegegeven de pech van Monster Energy Honda-teammaats Pablo Quintanilla (benzinepech) en Skyler Howes (mechanische pech en opgave) staken de Frans-Vlaming misschien wel een handje toe, maar toch…
2. Dakar 2024 is loodzwaar en dat is aan de opgaves te merken
David Castera’s beloften zijn de afgelopen week bewaarheid geworden. De openingsweek van Dakar 2024 was loodzwaar. Eerst waren er de keien-etappes waarop God en Klein Pierke lek reed, daarna was er begin deze week de marathon-etappe met een overnachting zonder assistentie, om dan de week te eindigen met de 48H Chrono. Lood.zwaar. Niet alleen voor mens maar ook voor de mechaniek. De Honda-armada werd tot vier effectieven herleid, terwijl bij Hero alleen de eenzame Ross Branch overbleef. Aan Mason Kleins lijdensweg met de Kove kwam vandaag een einde. Zien we de Amerikaan volgend jaar nog terug bij de Chinezen? En eerder deze week verdween ook tweevoudig ex-winnaar Sam Sunderland (GASGAS) al uit de wedstrijd.
3. Ricky Brabec is de nieuwe leider, maar Ross Branch is nog niet uitgespeeld
Vlak voor de rustdag – zaterdag 13 januari – is de leiding in handen van Ricky Brabec. Maar de Amerikaanse winnaar van de editie 2020 heeft maar een minimale voorgift op Branch. De Zimbabwaan moet het nu wel zonder ‘waterdragers’ stellen, want al z’n ploegmaats verdwenen ondertussen uit de wedstrijd. Toch is dit Branchs grote kans om ooit eens de Dakar te winnen, maar dan zal hij toch de Honda-armada moeten verschalken.
4. Jerome Martiny doet het uitstekend!
De Ardennees voelde zich gisteren en vandaag blijkbaar opperbest, want een prachtige 22e plaats in de scratch was z’n deel. Daarmee verstevigt de Anquety Motorsport-rijder wel z’n 2e plaats bij de Motul Originals. Maar de jonge Tobias Ebster, de leider in dat nevenklassement, is een pak sneller en heeft bijna een uur en een kwartier voorsprong op Martiny.
5. Het is nog niet gedaan!
Het is een cliché in de motor(sport)verslaggeving dat het pas gedaan is wanneer de zwart/wit geblokte vlag valt. Maar na een calvarietocht van zeven dagen, ben je als deelnemer/monteur/teammanager/comfortabele-volger-vanuit-een-knusse-zetel (schrappen wat niet past) misschien geneigd om te gaan denken dat het ergste achter de rug is. Dat lijkt slechts maar zo, want in de praktijk moeten de rijders zeker nog vijf dagen vol aan de bak met etappes die allemaal meer dan 550 km lang zijn. Onnodig om te zeggen dat ook daar en dan nog belangrijke standswijzigingen kunnen én zullen plaatsvinden.
22. Jerome Martiny (BEL) – Anquety Motorsport, op 1u 16’44”
62. Joris Van Dyck (BEL) – HT Rally Raid Husqvarna, op 03u 59’05”
64. Pierre Saeys (BEL) – HT Rally Raid Husqvarna, op 04u 19’08”
27. Jerome Martiny (BEL) – Husqvarna, op 04u 46’15”
63. Joris Van Dyck (BEL) – Husqvarna, op 11u 55’ 46”
71. Pierre Saeys (BEL) – Husqvarna, op 13u 56’ 48”
Tekst: BJ
Bron: Dakar.com
Foto’s: Honda Racing Corporation, Hero Motosports, GASGAS Media/Rally Zone,