The Dark Side of Japan gaat automatisch

Het was al even aangekondigd, maar Yamaha toont nu voor het eerst zijn automatische koppeling op een productiemodel. Geen Yamaha Tracer maar een potente naked die begin dit jaar nog vernieuwd werd. De duistere MT-09 mag gaan lopen met de eer voor deze nieuwe technologie. 

De technische uitleg in het nieuwsbericht is zeer beknopt, maar simpel uitgelegd neemt een elektromotor de schakelstress van je weg. Deze krijgt input van allerlei sensoren om op het juiste moment terug te schakelen. Je kan kiezen uit D of D+, die laatste leent zich beter tot een sportief rijgedrag. Als je toch graag de controle overneemt dan kan je met je vingers op- en terugschakelen, het is vergelijkbaar met de flippers van het DCT-systeem bij Honda. Ook de schakelpoot valt weg, terwijl BMW met zijn automatische koppeling ervoor kiest om deze wel te behouden als je zelf de controle wilt overnemen. Deze video verduidelijkt het één en ander. 

De Yamaha MT-09 Y-AMT staat los van de standaard MT-09, die natuurlijk ook blijft bestaan. Het is dus geen optie die je aanvinkt in de configurator van de MT-09, wat bijvoorbeeld wel het geval is met de nieuwe BMW R 1300 GS Adventure. De MT-09 Y-AMT is verder identiek aan de MT-09 en weegt met deze nieuwe technologie slechts drie kilogram extra (196 kg rijklaar). Ook de kleuren blijven gelijkaardig, enkel het ontbreken van een koppelingshendel en schakelpoot verraden het verschil. Prijzen zijn nog niet bekend maar ik gok dat deze technologie ongeveer € 500 extra zal kosten ten opzichte van de MT-09. Deze MT-09 Y-AMT is slechts een voorproefje, want later volgen nog andere Yamaha-modellen, een Tracer 9 GT lijkt een evidente keuze en makkelijk te kopiëren. 

Opvallend, deze MT-09 Y-AMT zou later ook beschikbaar zijn in een A2-versie, dit is niet het geval bij de gewone MT-09. Het lijkt een logische keuze om startende motorrijders te overtuigen al blijf ik het doodzonde vinden om één van de beste motorblokken te temmen. 

Rij-indruk - The fun side of Japan

Hoe dan ook, het blijft een boeiende stap en de automatische koppeling lijkt nu al de trend van 2024. Ik kan niet wachten om ze allemaal op een rij te zetten in een vergelijkingstest. 

Nog enkele rijbeelden volledig in de stijl van "The Dark Side of Japan". 

Yamaha MT-09 Y-AMT
Motor: vloeistofgekoelde driecilinder lijnmotor viertakt
CI: 890 cc
Rijklaar gewicht: 196kg

Tekst en samenstelling: Charly de Kinderen

Foto's: Yamaha

Geschreven op 25 juli 2024
© Motoren & Toerisme