De 5 belangrijkste scooters op EICMA

Zoals elk jaar worden we op de EICMA overspoeld met nieuwe modellen. De meeste aandacht gaat vanzelfsprekend naar de motoren die ons het meest aanspreken en die we maar al te graag willen testen. Daardoor raakt het nieuws over scooters soms wat ondergesneeuwd, maar dat halen we nu in.

Honda CUV e:

Honda breidt zijn elektrische tweewielerassortiment uit met de introductie van de CUV e: (de dubbelepunt hoort bij de naam). Deze scooter wordt aangedreven door twee verwisselbare Honda Mobile Power Pack e: batterijen, die de 6 kW E-Drive motor van energie voorzien. Dit resulteert in een topsnelheid van 83 km/u en een actieradius van ongeveer 70 km. 

2025_Honda_CUVe

Het opladen van de batterijen duurt zes uur van 0 tot 100%, en drie uur van 0 tot 75%. Met het speciaal ontworpen laadstation kunnen gebruikers de batterijen thuis opladen. 

2025_Honda_CUVe

De CUV e: is uitgerust met een vijf-inch TFT-scherm of een volledig verbonden zeven-inch TFT-display, dat uitgebreide EV-specifieke informatie, navigatie en andere functies biedt via de nieuwe Honda RoadSync Duo-interface. Daarnaast beschikt de scooter over volledige LED-verlichting, een USB-C-aansluiting, opbergruimte onder het zadel en Smart Key-bediening. 

prijzen zijn net als leveringstermijn nog niet bekend. 

Yamaha NMAX 125 (Tech Max)

Yamaha lanceert de NMAX 125 als nieuwste lid van de MAX-familie. Deze scooter richt zich op beginnende autorijders met een B-rijbewijs en op ervaren rijders die een praktische oplossing zoeken voor stedelijke mobiliteit. Met zijn kenmerkende MAX-ontwerp, moderne specificaties en concurrerende prijs-kwaliteitverhouding biedt de NMAX 125 een aantrekkelijke optie voor stadsverkeer.

2025_Yamaha_NMAX125
Yamaha NMAX 125 Tech Max (links) en Yamaha NMAX 125 (rechts)

De scooter beschikt over LED-verlichting, waaronder dubbele projectorkoplampen en een gestroomlijnd achterlicht, wat bijdraagt aan zijn sportieve uitstraling. Het vernieuwde kuipwerk en de aerodynamische kenmerken zorgen voor betere windbescherming en een gestroomlijnd profiel.

Onder het zadel bevindt zich opbergruimte voor een helm, terwijl handige vakken aan de voorkant extra gebruiksgemak bieden. Het tractioncontrolsysteem (TCS) en ABS op de remmen zorgen voor veiligheid onder verschillende rijomstandigheden, terwijl de brede banden bijdragen aan stabiliteit.

De 125 cc motor voldoet aan de EURO5+-normen en maakt gebruik van Yamaha's Blue Core-technologie. De start-stopfunctie helpt om brandstofverbruik en uitstoot te beperken. Met een brandstoftank van 7,1 liter kan de scooter ongeveer 300 km afleggen op één tank.

De NMAX 125 is uitgerust met een 4,2 inch LCD-instrumentenpaneel dat via de Yamaha MyRide-app verbonden kan worden met een smartphone. Dit maakt het mogelijk om meldingen van oproepen en berichten te ontvangen. Daarnaast beschikt de scooter over een Smart Key-systeem en een USB-C-oplader, wat de dagelijkse ritten eenvoudiger en comfortabeler maakt.

Exclusieve NMAX 125 Tech MAX kenmerken

  • 4,2-inch connected TFT-dashboard met 3,7-inch LCD-scherm
  • Gratis Garmin navigatie3
  • Met leer afgewerkt zadel
  • Exclusieve kleuren: Ceramic Grey en Dark Magma
2025_Yamaha_NMAX125
Yamaha NMAX 125 Tech Max

Vespa GTS 310

Vespa heeft de GTS 310 gelanceerd, uitgerust met een compleet vernieuwde 310 cc motor. Met 25 pk en meer dan 70% nieuwe onderdelen levert de scooter verbeterde prestaties en is het daarmee de krachtigste en snelste Vespa ooit. De vergrote slag van de motor zorgt voor meer koppel bij lage snelheden, ideaal voor stadsverkeer, terwijl verminderde trillingen en geluid het rijcomfort verder verbeteren. De motor voldoet aan de Euro 5+ norm.

Het ontwerp van de GTS 310 is nog steeds zeer herkenbaar en combineert de klassieke Vespa-stijl met moderne details. De GTS 310 is beschikbaar in drie uitvoeringen: een klassieke versie, de sportieve GTS Super, en de dynamische GTS Supersport, elk in een reeks unieke kleuren. Met het Vespa MIA-systeem kunnen bestuurders hun smartphone koppelen voor meldingen en muziekbediening via het display.

Vespa biedt diverse accessoires aan, waaronder een nieuwe helm, een 36-liter topkoffer, en opties zoals verwarmde handvatten voor extra comfort.

Kymco CV-R5

Kymco had wat te vieren op de EICMA: het Zuid-Koreaanse merk bestaat namelijk 60 jaar. Tijdens dit jubileum presenteerden ze een neo-retro elektrische naked en kondigden ze een samenwerking met LiveWire aan om "elektrische mobiliteit op wereldschaal opnieuw uit te vinden." Ook het vlaggenschip, de AK550, kreeg een upgrade. Het model heet nu de AK Premium 575 en heeft een tweecilinder met een grotere cilinderinhoud, wat resulteert in 8 procent meer koppel. 

De echte blikvanger van de show was echter de CV-R5. Crossover-scooters zijn stilaan een trend aan het worden, en hoewel Honda het voortouw nam, is Kymco nu ook op die kar gesprongen. Dit prototype, naar eigen zeggen geïnspireerd door de iconische Dakar Rally - ja, echt waar - is een aparte verschijning. Jammer genoeg blijven de specificaties en prijzen nog een raadsel, want het is voorlopig enkel een prototype.

NIU FQi 500

We kennen NIU al een tijdje van hun elektrische scooters, en daar komt nu een nieuw model bij. Volgens de technische specificaties haalt deze scooter een topsnelheid van 95 km/u en heeft hij een bereik van bijna 100 km. Ondanks de aanwezigheid van de batterij is er onder het zadel nog steeds voldoende ruimte om twee helmen op te bergen. De scooter is uitgerust met twee verwijderbare batterijen van elk 16 kg, die je thuis kunt opladen. Dat verklaart misschien ook de keuze voor een fit fotomodel in de promobeelden...

NIU FQi

Zoals je van een slimme elektrische scooter mag verwachten, is hij op allerlei manieren te verbinden, en kun je altijd de locatie van je scooter volgen, handig voor het geval hij gestolen wordt. Bij de lancering is de scooter verkrijgbaar in drie kleuren en wordt hij geprijsd op €3.799,00. Dat is best redelijk voor een elektrische scooter van dit niveau, zeker als je het vergelijkt met de huidige prijzen van elektrische fietsen. Daarnaast is er ook de FQi 300, die €2.999,00 kost, een topsnelheid van 80 km/u haalt en een bereik heeft van 80 km.

Italjet Dragster 700 Twin Limited Edition

We sluiten de lijst af met een buitenbeentje dat we jullie niet konden onthouden. Italjet wil namelijk niet dat we dit voertuig een scooter noemen, en als je de specificaties bekijkt, snap je meteen waarom. In het stalen trellis-buizenframe ligt een tweecilinder van QJMotor met 68 pk en 70 Nm. Dat zijn misschien geen spectaculaire cijfers, maar in tegenstelling tot een doorsnee scooter bedien je hier de zes versnellingen met een klassieke koppeling, net zoals op een motorfiets.

Verder is dit beest uitgerust met een agressieve Akrapovic-uitlaat, Brembo-remmen en Öhlins-vering. Italjet zelf omschrijft de creatie als een hybride tussen een scooter en een superbike. Prijzen zijn voorlopig nergens te vinden, en volgens de cilinderinhoud wordt de productie beperkt tot slechts 700 exemplaren. Dus als je écht wilt opvallen met een scooter - sorry, superbike - dan is dit je kans!

Samenstelling: Charly de Kinderen

Media: EICMA, Yamaha, NIU, Honda, Kymco & Vespa

Geschreven op 13 november 2024
© Motoren & Toerisme