Tien jaar. Zo lang zou BMW al bezig zijn met het ontwikkelen en perfectioneren van hun eerste automatische koppeling. Tien jaar. Zolang bestaat ook de DCT van Honda, die tot voor kort als enige reismotoren met een automatische koppeling aanbood. Maar nu komt er dus een nieuwe concurrent op het toneel. In de Ardennen, bij Rendeux, maakte onze redacteur voor het eerst kennis met BMW's nieuwe Automated Shift Assistant (ASA).
Het is natuurlijk logisch dat deze automatische koppeling voor het eerst wordt gepresenteerd op de nieuwe BMW R 1300 GS(A). Hoewel ook de GSA al mee aan de oevers van de Ourthe staat te pronken, mogen we vandaag enkel plaatsnemen op de R 1300 GS met ASA-systeem. Dit is geen onbelangrijk nieuwtje in de motorwereld. Honda claimt namelijk dat ongeveer de helft van hun verkochte motoren, waarbij de DCT een optie is, ook daadwerkelijk met die optie wordt uitgerust.
Ook al werken ze tegenwoordig prima, mijn mening over dergelijke automatische schakelsystemen was tot nu toe eerder lauw. Een mening die ik trouwens deel met menig motorjournalist. Ik denk echter dat wij misschien niet het juiste testpubliek zijn voor deze technologie. Juist daarom ben ik erg benieuwd of de Duitse Gründlichkeit ons dit keer wél volledig kan overtuigen.