De M&T circuitdag 2019 op een BMW S 1000 XR

Vorige week was het zo ver, dan konden we uiteindelijk nog eens zonder externe stoorzenders al het potentieel halen uit onze geliefde motorfiets. Voor deze gelegenheid kreeg ik de BMW S 1000 XR tot mijner beschikking en knallen deed ie.

Allereerst wil ik toch iets kwijt over de weervoorspelling. Men kondigde een donkere dag aan vol onguur weer, een dag die niet uitnodigde om nieuwe hellingshoeken op te zoeken met je motorfiets. Het heeft ongetwijfeld velen gedemotiveerd om de verplaatsing richting Mettet te maken, in alle eerlijkheid, ik keek er met de sombere vooruitzichten ook niet naar uit. Eenmaal aangekomen blijkt het circuit er vochtig bij te liggen maar de grijze wolken houden hun sluizen dicht. En je voelt hem al aankomen, de hele dag hebben we kunnen genieten van opperste bandengrip op een kurkdroog circuit, met momenten kwam er zelfs een verlegen zon piepen doorheen het wolkendek. Zo zie je maar dat de conclusie van het weerbericht nooit waterdicht is.

Circuitdag 2019

Een gouden raket

Op een dag als deze is iedereen van alle niveaus welkom. De ervaren coureurs kennen hun weg en kunnen in de snelle groep strijden om de beste rondetijd terwijl de beginners worden opgevangen door de vakkennis van Wim Depraetere, ervaren titularis van de Mertens Riding School. Het is mijn tweede circuitervaring dus ik beschouw me als een beginner. Aanvangen doen we met een briefing omtrent de basisregels zoals de vlaggencode en het inhalen. We overlopen nog de ideale aansnijlijnen voor de bochten en een halfuur later is het tijd om plaats te nemen op onze machines.

Als partner voor dit snelheidsduet heeft de redactie gekozen voor de BMW S 1000 XR, een volbloed racer verborgen in een comfortabel kostuum. De dag voordien stuurde de marketingverantwoordelijke van BMW Motorrad Belux me de specificatielijst door inclusief prijzen en dat had ze misschien beter niet gedaan. De gedachte dat ik als beginner op een raket van net geen 20.000 euro de limieten ga opzoeken geeft me een extra gevoel van verantwoordelijkheid. Met die voorstelling in mijn achterhoofd besluit ik de eerste rondes rustig aan te vangen, beter nog, Wim rijdt beurtelings voorop tegen een aanvaardbaar tempo om ons te laten zien welke lijnen we moeten volgen. Ik ken de S 1000 XR nog maar sinds deze ochtend dus we zijn nog niet één. Toch heeft de rit richting Mettet me meer dan gelukkig gestemd. Dat de viercilinder met 160 pk genoeg grinta heeft is geen verassing, maar ook het comfort is meer dan behoorlijk en de in sé saaie rit vliegt voorbij.

Schooluitstap

De eerste sessie zit er op en ik klok af op 1:38, niet direct een tijd om trots om te zijn met een beest als de S 1000 XR. Na elke sessie is er ook een debriefing dus besluit ik daar zeker van gebruik te maken. Met behulp van rijbeelden toont Wim ons de perfecte momenten om een bocht aan te snijden. Bocht per bocht overlopen we minutieus elk detail dat ons kan helpen om het perfecte punt te bepalen waar we moeten insturen. Daarna is het terug aan ons om te bewijzen dat we hebben opgelet. 1:32 is mijn volgende beste tijd, al stukken beter, maar ik voel dat de bodem zeker nog niet bereikt is. Tijdens de volgende debriefing overlopen we de zithouding. Het is van cruciaal belang om het zwaartepunt als partner te betrekken in deze snelle dans. Sessie na sessie bespreekt Wim alle aspecten die de rondetijd kunnen beïnvloeden. De banden, de remmen, de kijkrichting, de bochten, het komt allemaal afwisselend aan bod. Meer dan louter en alleen deze onderwerpen oppervlakkig aan te halen, bespreekt Wim de wetenschap achter deze theorieën. Het creëert een extra dimensie van het motorrijden dat naast een emotionele ervaring natuurlijk ook een interessante wetenschappelijke ervaring is. Misschien een leuk het idee om studenten voor wetenschap te motiveren, met zijn allen naar het circuit als schooluitstap?

1:24

Bij elke volgende sessie weet ik een paar seconde af te pitsen van de vorige tijd. Deels te dank aan de toenemende harmonie tussen mij en de BMW maar des te meer aan het advies van Wim. Zonder te verbloemen zal hij je vertellen wat wel of niet goed is. Na de circuitdag heb ik vooral geleerd dat ik nog bijzonder veel kan leren. De drie dagen voor Mettet, zat ik in Oostenrijk een instructeur van KTM geswingd te volgen en geloofde ik zelf dat ik dan best goed kan rijden. De M&T-circuitdag was een moment om beide voetjes terug op de grond te zetten. Op zich niets verkeerd mee want deze leerschool maakt mij niet alleen een beter rijder op het circuit maar vooral een ook een beter rijder in de echte wereld.

Ik ga dan ook naar huis met een waslijst van aandachtspunten die ik meeneem in elke bocht. Afsluiten doe ik met een tijd van 1:24 en daarmee ben ik gedeeld tevreden. Voor mezelf kan ik er mee leven, maar de BMW kijkt met zijn asymmetrische ogen teleurgesteld naar mij. Geef dit kanon aan een habitué en er wordt zonder twijfel nog tien seconden afgepitst. Want het potentieel van deze gecamoufleerde  racemachine is fenomenaal. Zet het karakter op Dynamic en draai de vering elektronisch scherper aan en alles lijkt mogelijk. Net zo indrukwekkend als de gillende viercilinder zijn de remmen en vooral de quickshifter die naadloos zes versnellingen opschakelt. Op het rechte stuk haal ik in no time 200 km/u en elke leek kan de remmen daarna dichtgooien want de elektronica staat je bij.

Met een voldaan gevoel neem ik afscheid van Wim en enkele medelezers die allen beamen dat het een leerrijke dag was. Ik stel de vering in op comfort terwijl ik het vurig karakter naar de Road-stand temper. Het bipolaire karakter van de BMW S 1000 XR maakt hem breed inzetbaar en op meerdere terreinen behoort hij tot de betere. Als twintiger ligt deze motor ver buiten mijn bereik, met een startprijs van 16.300 euro. Bovendien kan je er niet om heen dat extra opties de prijs richting de 20.000 euro kunnen stuwen. Toch is het een prijs die deze motor waard is. Met een brede glimlach geniet ik van de terugrit want een paar dagen later moet ik deze machine al weer inleveren. Op de E19 van Brussel naar Antwerpen besluiten de bijna zwarte  wolken dat ze lang genoeg hebben meegewerkt en ontdoen ze zich in één keer van al het opgespaarde water. Een ware zondvloed treft me en met het gevaar op aquaplaning daalt de aanvaardbare snelheid zakt tot 70 km/u, als ik mijn voeten uitsteek lijk ik wel te waterskiën. Uiteindelijk ben ik door en door nat maar ik laat het absoluut niet aan men hart komen want we hebben een prachtige en vooral droge circuitdag achter de rug.

Tekst: Charly de Kinderen - Foto's: Marc Bossiroy https://www.mbo-photos.be

BMW S 1000 XR
Motor: vloeistofgekoelde viercilinder lijnmotor viertakt
CI: 999 cc
Rijklaar gewicht: 228kg
Vanaf: € 16.300,00
Geschreven op 16 september 2019
© Motoren & Toerisme