De M&T Motorcoach

After corona restart

Rust roest zegt het spreekwoord. Tijdens deze gedwongen extra lange rustperiode voor onze motoren zou het niet wijs zijn om zonder voorafgaande check-up ons als een jong veulen de groene weide in te huppelen. Of in ons geval als een eigenwijze, onbezonnen tiener over het asfalt te gaan scheuren. Motorrijden is en blijft een sport die veel passie losweekt, maar die nog meer met het verstand moet beoefend worden. Zo een lange rustperiode zoals we die nu meemaken is voor de meeste mensen ongezien. Velen hebben er dan ook geen ervaring mee, ikzelf evenmin eigenlijk. Ik kan dus niet uit ervaring spreken, maar het is toch wel iets dat ons aan het denken moet zetten. Waar zal ik nu rekening mee moeten houden wanneer we terug onze motorfiets als recreatief vervoermiddel mogen gebruiken?

De piloot

Tijdens de gedwongen afzondering was of is de vrije tijdsbesteding niet zo ruim geweest, zeker wanneer het op buitenactiviteit aankomt. De hof opruimen en onkruidvrij maken (saai), allerhande achterstallige huisklusjes uitvoeren en wandelen en fietsen. Dat zal het voor de meesten zowel wat geweest zijn. Wie voldoende heeft gefietst en gewandeld zal er fysiek nog wel goed voorkomen. Wie teveel heeft zitten ‘bingewatchen’ op Netflix zou maar beter de fysieke paraatheid terug op peil brengen. Een gezonde geest in een gezond lichaam…. Als we dan specifiek gaan kijken naar wat de fysieke behoeften van een fitte motorrijder zijn, dan zal het ontegensprekelijk te maken hebben met de kijktechniek. Kijken naar waar je wil rijden, dat is regel nummer 1. Wat hebben we daarvoor nodig? Een kwieke rug en een beweeglijke nek en voeg daarbij nog wat ontspannen armen, dat is wat er nodig is. Dus op regelmatige basis enkele oefeningen doen waarbij het resultaat is dat je heel beweeglijk op de motor zit en zowel schouders, hoofd en ogen zich richten naar waar je wil rijden. Je mag dat gerust doen wanneer de motor op de middenbok staat en in volledige uitrusting. Velen zullen je gek verklaren maar zelf weet je wel beter en het verzacht een beetje het leed.

De motorfiets

Die moet uiteraard steeds in perfecte technische conditie zijn. Wat er zeker moet nagekeken worden na een langere stilstand is de luchtdruk in de banden. Die moeten op de juiste druk staan waardoor er een minimaal verbruik bij een optimale prestatie wordt verkregen. Check voor alle zekerheid nog maar even de algemene staat van de banden. Is er voldoende profieldiepte (minimum 1,6mm) en zijn er geen scheuren of diepe kerven? Maar kijk ook eens naderbij of er geen die kleine barstjes in je rubber voorkomen. Die scheurtjes zijn ouderdomsverschijnselen en dat betekent dat de band niet meer veilig is om mee te rijden.

Niet te vergeten zijn uiteraard de remmen. Je zou denken, het is een gesloten circuit, er komt geen drup olie uit maar toch is er, ook al is het heel miniem, contact met de buitenlucht. Het kan dus zijn dat je vooraf toch enkel keren moet knijpen in de remhendel vooraleer er voldoende druk opbouwt. Voel je zoiets? Laat je remmen dan toch maar even controleren door je dealer.

Voor degene die een motorfiets hebben met een ketting: breng ze op de juiste spanning en hou ze voldoende gesmeerd.

Misschien klinkt het een beetje bepamperend, maar vergeet zeker de verlichting niet te checken… Zien en gezien worden!

Als laatste maar daarvoor rijden we best even enkele kilometers is de vering. Door lang stil te staan kunnen de dichtingen van de vorkpoten wat ‘verduren’ of hard worden en dus niet meer voldoende afsluiten. Pas na enkele kilometers rijden kan je een olierandje zien verschijnen op de binnenste vorkpoot. Het is nog niet dramatisch maar blijf er zeker niet mee rijden. Loopt de olie eruit? Maak dan rechtsomkeer en boek een afspraak met een gekwalificeerde technieker die de dichtingen vervangt.

 

En we rijden

Tijdens de “lockdown” was het zeer opmerkelijk dat er amper verkeer was. Sporadisch verkeersinformatie op de radio en als er dan wat te melden viel, dan waren de files ongewoon klein.

Waar we vooral moeten aan denken wanneer we terug de weg op gaan is dat de wegen er vermoedelijk niet zo proper zullen bijliggen. Weinig verkeer betekent ook dat er veel vuil zoals stof, steentjes en dergelijk op de weg blijven liggen. De wagens, vrachtwagens houden de rijlijnen niet meer proper door het aanhoudend passeren. En zeker nu er sinds lange tijd opnieuw regen is gevallen, kan dat het asfalt spiegelglad maken.  

Tot slot zullen ook veel mensen opnieuw in het juiste ritme moeten komen van weleer, ook de motorrijders.

Kortom, we doen voor alle zekerheid een dubbelcheck van de motor en we rijden dubbel voorzichtig.

Maar niet te vergeten, geniet ervan.

 

Wim Depraetere

M&T Motorcoach

 

Meer info over de M&T Motorcoaching.

Geschreven op 30 april 2020
© Motoren & Toerisme