AC: Een manier om Fantic terug op de kaart te zetten is door te gaan racen?
MR: Ik geloof dat je als motorfietsbedrijf moet racen en winnen – daar bestaat geen twijfel over, omdat het het beste instrument is om je product en merk te promoten. Het dient ook als testomgeving voor het ontwikkelen van nieuwe modellen. Wij zijn het enige Italiaanse bedrijf dat betrokken is bij Enduro, Motocross, Wegrace en Rally, inclusief de Dakar.
AC: Maar waarom raakte Fantic betrokken bij Moto 2, gezien je een Triumph-motor moet gebruiken in een Kalex-frame – en jullie maken zelfs geen Supersport-straatmotor? Is het simpelweg om Fantic als sportief merk te identificeren voor toekomstige straatmotorverkopen?
MR: Inderdaad, het lijkt tegenstrijdig. Maar onze betrokkenheid bij Moto 2 heeft twee redenen. Ten eerste positioneren we Fantic als een sportief merk, wat helpt om het merkimago te versterken. Dit imago kan de verkoop van toekomstige straatmotoren beïnvloeden, zelfs als die modellen verschillen van de competitieve machines.
Ten tweede biedt het ons waardevolle ervaring en blootstelling. Racen op dit niveau stelt ons in staat om te concurreren met en te leren van de besten in de motorsportwereld, wat cruciaal is voor het verbeteren van onze technologie en engineering. Deze ervaringen worden dan vertaald naar verbeteringen in onze bestaande producten en de ontwikkeling van nieuwe modellen.
AC: Op dit moment verkoopt Fantic voornamelijk in Europa, maar wat zijn jullie plannen om wereldwijd uit te breiden?
MR: We hebben 38% van onze verkoop in Italië en 62% daarbuiten, maar we zijn te veel gefocust op Italië. We moeten uitbreiden naar andere markten. We verkopen onze e-bikes echter al wereldwijd, waaronder in de VS, Zuid-Amerika en Japan. In Australië verkopen we de Caballero met succes, en we zullen onze activiteiten daar uitbreiden. We hebben een zeer goed assortiment modellen voor deze landen, waar offroad rijden zo populair is, en we zijn van plan ons in de toekomst sterker op hen te richten.
AC: Wat is na Italië momenteel jullie grootste markt? Duitsland?
MR: Duitsland, Frankrijk en dan Finland.
AC: Finland?
MR: Ja, we hebben daar een importeur met een passie voor motorfietsen en e-bikes, die ook een heel goede zakenman is. In Spanje en het VK moeten we ons meer richten op de ontwikkeling van het merk Fantic. We moeten de klant uitleggen dat we geen ander Chinees bedrijf zijn met een beroemde naam uit het verleden, maar een levendig, historisch Italiaans merk waarvan de producten, zowel motorfietsen als e-bikes, 100% in Italië worden gemaakt.