Een atypische keuze, maar ik als terugkijk op 2023 een no-brainer voor mij. Iedereen verklaarde mij gek maar ik viel als een blok voor de uitstraling en rijeigenschappen van deze motor. Heerlijk over de top Amerikaans! Een felle magenta kleur met een overdaad aan chroom en witte accenten zoals het zadel en de zijkant van de banden. Lekker eigenwijs zonder enige vorm van rationaliteit of overbodige technologie. Je zou denken dat het daarbij stopt maar zelfs de rijeigenschappen zijn niet eens zo slecht. De Grossglockner met zijn krappe haarspeldbochten vormde alleszins geen hindernis van betekenis. De koppelrijke v-twin maakt van elke acceleratie een genot. De rechte houding met het hoge zadel en het brede stuur maken de rit zowaar comfortabel. Helaas kies ik hiermee wel meteen de duurste en exclusiefste motor die ik dit jaar heb getest. In deze kleur gelimiteerd op 500 stuks en met een vanafprijs van ongeveer € 40.000 kan je deze Harley-Davidson moeilijk toegankelijk noemen, maar af en toe eens dromen mag.
Meer over de Harley-Davidson Electra Glide Highway King:
Het was steeds met de nodige spot dat ik naar dit type motoren keek. Overbodig en vooral om op te vallen, dat was naar mijn gevoel de bestaansreden van deze modellijn. Die mening veranderde snel tijdens een rondrit door de Ardennen met de allernieuwste Diavel V4. Dat de motor nog steeds opvalt valt niet te betwisten maar wel op een positieve manier. De accenten van sommige onderdelen zijn van het hoogste niveau met de achterste velg als absolute bekroning. Combineer deze uitstraling met één van de betere motorconfiguraties op de markt, de heerlijke V4 van Ducati en je hebt een winnend recept. De Diavel gaat als een speer waarbij je ogen de acceleratie moeilijk lijken te volgen, het is een angstaanjagende ervaring. Maar de Ardennen staan niet bekend voor hun rechte banen natuurlijk. En het is hierin waar de Diavel vooral verrast. Het zal de nooit de finesse tonen van een lichte naked maar wanneer je de motor goed en wel onder controle hebt, zijn de rijeigenschappen van deze powercruiser indrukwekkend. Nu ook verkrijgbaar in een Bentley-versie.
Meer over de Ducati Diavel V4:
2023 is het jaar waarin Kawasaki enkele opvallende motoren lanceerde. Twee lichte elektrische modellen voor de stad en zowaar de eerste hybride-motor ooit. Ook een lichte cruiser werd voorgesteld maar vooral de Kawasaki Ninja ZX-4RR kon op veel bijval rekenen. Voor de presentatie mocht ik naar het circuit van Calafat in Spanje. Een bochtig circuit dat op maat gesneden is voor de ZX-4RR. Een motor die teruggrijpt naar de jaren 90 waarin lichte sportmotoren furore maakte. Een rebelse middelvinger naar de 200 pk+ motoren die voor velen ontembaar zijn. Hierin is de Kawasaki ZX-4RR een uniek compromis tussen sensatie en beheersbaarheid. Met ongeveer 80 pk ga je flink vooruit zonder te vrezen voor je leven. De zeldzame 400 cc viercilinder jengelt helemaal door tot 15.000 opm. Puren waanzin gewoon. Om het maximale uit het motorblok te halen, ga je dan ook zelden onder 10.000 opm en lijkt die snelheidssensatie permanent aanwezig zonder de 200 km/u te overschrijden. Sinds kort ook verkrijgbaar in die heerlijke kleuren van de jaren 90 als eerbetoon aan 40 jaar Kawasaki Ninja-modellen.
Meer over de Kawasaki Ninja ZX-4RR:
Tekst: Charly de Kinderen
Redactie: BJ
Foto's: Harley-Davidson/Pien Meppelink, Ducati/Jonathan Godin, Kawasaki