De Vlaamse motorfilm Rookie is eindelijk in de zalen

De nieuwste Vlaamse film met motoren in de hoofdrol is reeds geruime tijd ingeblikt, maar nu pas te bewonderen. Natuurlijk was het corona dat het gashendel lange tijd dicht draaide.

Rookie is het geesteskind van Lieven Van Baelen die tevens zelf motard is. Met deze creatie zet hij zijn eerste stap in de wereld van de langspeelfilm, hij was tot nu vooral bekend van zijn indrukwekkende en creatieve commercials voor merken als Nissan of Ikea. De cast die hij selecteerde bevat bekende Vlaamse koppen zoals Matteo Simoni die de hoofdrol speelt en Veerle Baetens. Valentijn Braeckman die de rol van Charlie speelt is een nog onbekend gezicht en maakt meteen z’n debuut in een grote film.

Verhaallijn

Een Vlaamse film met onze geliefde tweewieler in de hoofdrol is redelijk uniek, maar de verhaallijn kent een klassiek verloop met de voorspelbare up en downs. Nicky (Matteo Simoni) is een geduchte straatracer met torenhoge ambities tot op het moment dat het noodlot toeslaat en hij gedwongen aan de zijlijn moet staan. Het doet hem duidelijk pijn en de frustratie zit diep. In een verhoopte poging om alsnog te racen, beseft hij dat zijn lichaam niet meer volgt. Het komt keihard binnen en hij moet op zoek naar nieuwe zingeving in zijn leven. Hij bewandelt enkele zijsporen, maar zijn gehavende motor in de garage laat zijn aandacht niet los. Uiteindelijk is het zijn jongere neef Charlie die onder de passionele begeleiding van Nicky zijn eerste ervaringen opdoet op de motor en zo de smaak te pakken krijgt. Gezien het dramatische motorverleden van de familie zorgt dit natuurlijk voor spanningen.

Onverstaanbaar

Ondanks de prominente rol van het motorracen kreeg het verhaal mij niet te pakken en geraakte ik niet overtuigd van de personages. Het is me allemaal net iets te voorspelbaar alsof er een vast draaiboek wordt gevolgd van de typische Vlaamse film waarin drama en marginaliteit centraal staan. Daarnaast wordt er een specifiek accent gebruikt uit de omgeving rond Aalst om de personages een authentiek karakter te geven, maar het mist enigszins zijn doel.  Het is als Vlaming ook wat vreemd om de ondertitels van een Vlaamse film te moeten volgen.

Authentiek

De beelden zijn in tegenstelling tot de donkere sfeer warm en bij momenten indrukwekkend. Ze ogen ook zeer echt omdat ervoor gekozen is om op locatie te filmen en niet in een studio. Als motorrijder kan je de benzine- en rubbergeur bijna proeven. Ook de acteerprestaties van de klasbakken Matteo Simone en Veerle Baetens zijn sterk, maar het contrast met de debutant in de rol van Charlie viel daardoor des te meer uit. De bijrol van Stefaan Degand leek hem daarentegen wel op het lijf geschreven en hij paste prima in de setting.

Motor als bijrol

Motoren of niet, ik denk dat je vooral een liefhebber moet zijn van de typische Vlaamse film om je door dit verhaal te laten bekoren. De motor wordt voornamelijk als kapstok gebruikt om het verhaal aan op te hangen zoals de cast het poëtisch wist te verwoorden, maar uiteindelijk zijn het de personages en de verhaallijn die de film maken of kraken. Misschien wordt het wel eens tijd om een vrolijke film te maken over een paar vrienden die een epische motorreis ondernemen doorheen Europa met beelden die echt tot de verbeelding spreken. Wij zijn kandidaat voor een rolletje.

Interview regisseur Lieven Van Baelen

M&T: Dag Lieven, bedankt voor de uitnodiging en proficiat met dit project, bij mijn weten één van de weinige  films met de motorfiets als rode draad doorheen het verhaal.

LVB: “Klopt, je hebt wel al van die racefilms gehad ,maar die hadden nooit zo het “behind the scenes”- gevoel.”

M&T: Rij je zelf met de motor en reis je soms met de motor?

LVB: ”Ik heb zeker een motor, maar het is niet zo dat ik met een adventuremotor vertrek om ergens te gaan kamperen. Ik heb een grote familie dus kan ik moeilijk iedereen meenemen op de motor. Meestal onderneem ik van die dagtrips, zo heb ik een enduro waar ik regelmatig mee rij.

M&T: Zeker niet slecht, één van de leukste manieren van motorrijden naar mijn gevoel…

LVB: “Inderdaad, daarom ben ik nu aan het twijfelen om misschien toch een adventuremotor te kopen, bijvoorbeeld een Husqvarna 701 Enduro. Nu rij ik met een BMW R nineT Urban G/S, een beetje retro Paris-Dakar, voor op de weg en dan heb ik nog een Yamaha WRF 250 om enduro te rijden. Maar als je een adventuremotor hebt kan je bijvoorbeeld naar de zee rijden en een andere keer offroad. Nu rij ik met de enduro ofwel bij ons in de buurt ofwel zet ik de motor op een aanhangwagen.

M&T: Ja, want het wordt helaas moeilijker en moeilijker om zonder zorgen enduro te rijden…

LVB: “Klopt, je hoort de raarste verhalen. Ik woon bijvoorbeeld in Overijse en langs de E411 zou je in principe overal kunnen rijden maar zelfs daar jagen ze je weg omdat het natuurgebied zou zijn, terwijl dit op vijftien meter van de autostrade is… Wel jammer voor een land als België dat het zo beknot wordt, zelfs in Wallonië, terwijl we toch een mooie motorcross-geschiedenis kennen.”

M&T: Sleutel je soms zelf aan je motoren?

LVB: “Goh, soms een beetje aan de enduro, maar die BMW haal ik niet open, daar waag ik me niet aan.

M&T: Heb je ooit zelf op het circuit gereden omdat een deel van de film natuurlijk over de racerij gaat?

LVB: “Ja, ik heb ooit eens op Mettet gereden, om het eens te zien. Maar ik moet zeggen dat ik liever enduro rij dan op een circuit.”

Rookie
Lieven die instructies geeft aan Matteo

M&T: Is de film ontstaan vanuit je passie voor motoren?

LVB: “Ja, deels wel, maar vooral een samenloop van omstandigheden. Ik ben inderdaad gepassioneerd door motoren en doordat ik soms naar races ging kijken, ben ik op de personages die daar rondlopen beginnen letten en zo is het verhaal ontstaan. Het is dikwijls een vader-zoon gegeven in het racen wat ik wel interessant vind.”

M&T: Leuk, want dit is de eerste langspeelfilm van jouw hand?

LVB: “Klopt, voordien maakte ik vooral commercials en twintig jaar geleden heb ik eens kortfilm gemaakt.

M&T: En, is deze film voor herhaling vatbaar?

LVB: “Jazeker, het is hard werken maar je krijgt er wel iets voor terug. Ik vond het fantastisch om het personage van Matteo te zien opstaan en groeien uit die teksten.”

M&T: De acteurs krijgen dan redelijk veel vrijheid?

LVB: “Ja, maar we doen dat wel in samenspraak en we hebben natuurlijk een scenario geschreven waaraan bepaalde gevoelens of angsten van het personage verbonden zijn. Maar op de set is het natuurlijk Matteo die zich in die scene smijt. Dan probeer ik met de camera de juiste momenten te vatten om zo voor een hoog gevoel van realisme te gaan. Een soort documentaire-gevoel. Daarvoor moet je acteurs de ruimte geven net als de speelruimte waarin je bijna 360 graden kan filmen en niet alles perfect is afgelijnd.”

M&T: Was de keuze voor Matteo en Veerle een evidentie voor u?

LVB: “Veerle wel omdat ze natuurlijk een heel goede actrice is, maar ook omdat ze goed omgaat met rollen die iets minder glamour uitstralen. Toch maakt ze er telkens een sterk personage van die de heldin is van de scene. Voor Matteo was ik er natuurlijk van overtuigd dat hij een goede acteur is, maar de laatste tijd speelde hij een ander soort rollen waardoor ik even heb getwijfeld. Maar eens we de look probeerden, was alle twijfel weg.”

M&T: Heb je het verhaal zelf geschreven?

LVB: “Ik heb het verhaal samen met twee Engelse co-auteurs geschreven.”

M&T: Dat zijn mensen uit de motorwereld?

LVB: “Nee, eigenlijk niet, wel pure scenaristen. Maar we zijn wel naar de Super Motard gegaan op Mettet waar we met het publiek en de racers hebben gebabbeld. Daarnaast hebben we nog veel research gedaan rond Isle of Man en andere straatraces.”

M&T: Want Rookie is uiteindelijk niet geïnspireerd op een waargebeurd verhaal?

LVB: “Klopt, maar het zou perfect kunnen want het is helaas een herkenbaar verhaal voor sommige motorsporters. Zo heeft Laurent Hoffman onze stuntman, een gelijkaardige levensloop gekend. Toen ik hem het scenario doorstuurde, zei het meteen dat het zijn verhaal was. Hij heeft een zwaar ongeluk gehad tijdens de  Isle of Man TT en heeft daarna intensief moeten revalideren. Zo is de scene uit ziekenhuis bijna rechtstreeks geïnspireerd op de ervaring van Laurent.

M&T: Zou je ooit eens een film willen regisseren over een roadtrip met de motor?

LVB: “Wie weet. Ik heb de verhalen van Ewan McGregor gevolgd, al is dit meer een documentaire. Maar ik zou graag verschillende onderwerpen willen aansnijden. Ik zou het wel zien zitten om bijvoorbeeld heel Zuid-Amerika eens te doorkruisen. Maar voorlopig ligt het iets moeilijker om mij op een nieuwe film te smijten nu Rookie door corona een paar maanden op het schap is blijven liggen.”

M&T: Om af te sluiten, heeft u nog een laatste boodschap aan onze lezers?

LVB: “Geniet ervan en rij zoveel mogelijk met de motor, ik vind het zelf zalig om de motor te zitten, vrijheid!

Rookie

Interview Veerle Baetens

M&T: Dag Veerle, heb je zelf enige motorervaring?

VB: “Mijn broer heeft er ooit één gehad en toen ik veertien was, ben ik eens  van school opgehaald door iemand met een Harley-Davidson, dat vond ik wel geweldig!

M&T: Je vindt het motorrijden wel cool?

VB: “Ja, maar tegelijkertijd kan ik me er heel erg aan ergeren. Wij wonen aan een drukke weg waar serieus snel wordt gereden en ik begrijp niet waarom die auto’s of motoren soms zo luid moeten zijn. Ik vind het wel graaf en snap de passie zeker, maar ik zou het zelf nooit kopen omdat het te onveilig is.

M&T: Je begrijpt dus de bezorgdheid van jouw personage?

VB: “Ja, helemaal! Ik zou het niet leuk vinden moest mijn dochter ooit een motorfiets kopen. Soms ben ik zelfs ongerust als mijn dochter naar school fietst. Het verkeer is ook volledig veranderd.

M&T: Hoe ben je bij deze rol terechtgekomen?

VB: “Lieven is de beste vriend van mijn man, en die had me gevraagd om het scenario eens te lezen. Ik vond het mooi geschreven dus heb ik meteen toegezegd.”

M&T: Je hebt dus geen audities gedaan?

VB: “Nee, gelukkig niet (lacht).”

M&T: Was er tijdens de opnames voor de film veel ruimte voor creativiteit?

VB: “Jazeker, want ik heb zelfs met Lieven een paar keer gesproken over het personage van Véro omdat het soms wat te flets was. Zo hebben we dan een paar kleine aanpassingen gemaakt.”

M&T: De samenwerking met Lieven verliep waarschijnlijk zeer vlot?

VB: “Zeker, een heel rustig persoon, hij geeft duidelijke regie-aanwijzingen en is iemand met een goede smaak.”

M&T: Gebruik je bepaalde technieken om je in te leven in het personage?

VB: “Nee, maar ik ben wel een dag naar een motorfestival gegaan om de sfeer op te snuiven. Daarnaast zijn vooral make-up, kledij en haar zeer belangrijk omdat ik zo transformeer in ander persoon dan wie ik zelf ben. En dan is het gewoon een kwestie van in het moment te zitten en je tekst op een authentieke manier te laten herleven.”

M&T: Je komt uit Antwerpen en je hebt toch je Antwerpse accent mogen behouden, terwijl Matteo en Valentijn een lokaal dialect spraken in de film. Hoe kwam dat?

VB: “Klopt, het idee erachter was dit ik een inwijkeling ben in de film, dus dat ik bij hun ben komen wonen.“

M&T: Ben je tevreden over het einde? Of had je iets anders in gedachte?

VB: “Nee, ik vind het einde goed. Anders was het te Amerikaans geweest.

M&T: Heeft u nog een bepaalde boodschap voor onze lezers?

M&T: “Wees altijd voorzichtig en geniet ervan!”

Het interview met Matteo Simoni en Valentijn Braeckman lees je hier

Tekst: Charly de Kinderen 

Foto's: Rookie

Geschreven op 8 september 2021
© Motoren & Toerisme