M&T: Is de film ontstaan vanuit je passie voor motoren?
LVB: “Ja, deels wel, maar vooral een samenloop van omstandigheden. Ik ben inderdaad gepassioneerd door motoren en doordat ik soms naar races ging kijken, ben ik op de personages die daar rondlopen beginnen letten en zo is het verhaal ontstaan. Het is dikwijls een vader-zoon gegeven in het racen wat ik wel interessant vind.”
M&T: Leuk, want dit is de eerste langspeelfilm van jouw hand?
LVB: “Klopt, voordien maakte ik vooral commercials en twintig jaar geleden heb ik eens kortfilm gemaakt.
M&T: En, is deze film voor herhaling vatbaar?
LVB: “Jazeker, het is hard werken maar je krijgt er wel iets voor terug. Ik vond het fantastisch om het personage van Matteo te zien opstaan en groeien uit die teksten.”
M&T: De acteurs krijgen dan redelijk veel vrijheid?
LVB: “Ja, maar we doen dat wel in samenspraak en we hebben natuurlijk een scenario geschreven waaraan bepaalde gevoelens of angsten van het personage verbonden zijn. Maar op de set is het natuurlijk Matteo die zich in die scene smijt. Dan probeer ik met de camera de juiste momenten te vatten om zo voor een hoog gevoel van realisme te gaan. Een soort documentaire-gevoel. Daarvoor moet je acteurs de ruimte geven net als de speelruimte waarin je bijna 360 graden kan filmen en niet alles perfect is afgelijnd.”
M&T: Was de keuze voor Matteo en Veerle een evidentie voor u?
LVB: “Veerle wel omdat ze natuurlijk een heel goede actrice is, maar ook omdat ze goed omgaat met rollen die iets minder glamour uitstralen. Toch maakt ze er telkens een sterk personage van die de heldin is van de scene. Voor Matteo was ik er natuurlijk van overtuigd dat hij een goede acteur is, maar de laatste tijd speelde hij een ander soort rollen waardoor ik even heb getwijfeld. Maar eens we de look probeerden, was alle twijfel weg.”
M&T: Heb je het verhaal zelf geschreven?
LVB: “Ik heb het verhaal samen met twee Engelse co-auteurs geschreven.”
M&T: Dat zijn mensen uit de motorwereld?
LVB: “Nee, eigenlijk niet, wel pure scenaristen. Maar we zijn wel naar de Super Motard gegaan op Mettet waar we met het publiek en de racers hebben gebabbeld. Daarnaast hebben we nog veel research gedaan rond Isle of Man en andere straatraces.”
M&T: Want Rookie is uiteindelijk niet geïnspireerd op een waargebeurd verhaal?
LVB: “Klopt, maar het zou perfect kunnen want het is helaas een herkenbaar verhaal voor sommige motorsporters. Zo heeft Laurent Hoffman onze stuntman, een gelijkaardige levensloop gekend. Toen ik hem het scenario doorstuurde, zei het meteen dat het zijn verhaal was. Hij heeft een zwaar ongeluk gehad tijdens de Isle of Man TT en heeft daarna intensief moeten revalideren. Zo is de scene uit ziekenhuis bijna rechtstreeks geïnspireerd op de ervaring van Laurent.”
M&T: Zou je ooit eens een film willen regisseren over een roadtrip met de motor?
LVB: “Wie weet. Ik heb de verhalen van Ewan McGregor gevolgd, al is dit meer een documentaire. Maar ik zou graag verschillende onderwerpen willen aansnijden. Ik zou het wel zien zitten om bijvoorbeeld heel Zuid-Amerika eens te doorkruisen. Maar voorlopig ligt het iets moeilijker om mij op een nieuwe film te smijten nu Rookie door corona een paar maanden op het schap is blijven liggen.”
M&T: Om af te sluiten, heeft u nog een laatste boodschap aan onze lezers?
LVB: “Geniet ervan en rij zoveel mogelijk met de motor, ik vind het zelf zalig om de motor te zitten, vrijheid!”