Ducati op de EICMA: Panigale V2 (S) | Streetfighter V2

Ducati pakt uit met nieuwe uitvoeringen van de Panigale en de Streetfighter, in beide gevallen voorzien van het kersverse V2-blok.

 

  • Panigale en Streetfighter V2 met het nieuwe 890cc V2-twin blok
  • V2 S-versie wordt de lichtste Panigale ooit (-17 kg tov vorige model)
  • V4-looks, Slide-by-brake functie en DQS 2.0 voor Panigale V2
  • V2 S-versie wordt lichtste Streetfighter ooit (-18 kg tov vorige model)
  • Basisversie met Marzocchi voorvork, Kayaba schokbreker, S-versie met complete Öhlins-vering

 

Panigale V2 | S

Met z’n 120 pk oogt de Panigale iets te mager voor de huidige Supersport-klasse – op straat en op de circuits – maar Ducati beweert dat de ronde tijden slechts enkele tellen onder die van z’n illustere (met SSP-wereldtitels in 2023 én 2024) voorganger liggen. De hardcore Ducatisti zullen niettemin opgelucht ademhalen dat het merk blijft investeren in de ‘aloude’  V-twin – al is deze V2 compleet nieuw – én in het Supersport-segment.

De basisversie komt met een Marzocchi voorvork met beperkte(re) instelmogelijkheden en een Kayaba (of KYB zo je wil)  schokbreker achteraan. Maar Ducati zou Ducati niet zijn mochten ze er niet onmiddellijk een premium S-versie tegenaan gooien. Die komt uiteraard met veel fraais uit Zweden – versta Öhlins voorvork en schokbreker – en dikke Brembo remmen.

Nieuw qua elektronica is de slide-by-brake-functie, waarbij je het glijgevoel naar hartenlust zelf kan instellen en de standaard tweede generatie van de Ducati quickshifter (DQS 2.0).

Ducati presenteert z'n nieuwe V2-motorblok

Streetfighter V2 | S

In één beweging lanceert Ducati ook de Streetfighter V2.  Die is zoals reeds aangehaald lichter dan ooit, iets wat vooral aan het nieuwe V2-blok te danken is. Dat weegt 54,5 kg en da’s 9,4 kg minder dan de Superquadro-motor. Ducati-gewijs is de elektronicawinkel van de Streetfighter uiteraard top. Nieuw is ook het 5-duims TFT-scherm met Road-, Road Pro- en Track-weergaven. 

Opvallend is dat Ducati voor de basisversie een mix van Marzocchi (voorvork), Kayaba (schokbreker) én Sachs (stuurdemper) als veerelementen kiest. Op de S-versie worden dat allemaal Öhlins-onderdelen. De V2 S krijgt verder Brembo M50 remklauwen en een lichtere Li-Ion batterij.

Bron: persbericht Ducati

Foto's: Ducati Media House

Geschreven op 5 november 2024
© Motoren & Toerisme