Ducati presenteert Superquadro Mono

In de week waarin het z'n toekomstige offroad-programma aankondigde presenteert Ducati een nagelnieuwe eencilinder motor.

De nieuwe Superquadro Mono motor uitgestald als een mechanische puzzel. Foto: Ducati Media House

Superquadro Mono, zo heet de nieuwe krachtbron die Ducati vandaag presenteerde. De eencilinder motor wordt meteen een belangrijke bouwsteen, alsook het oerplatform, voor alle varianten die het toekomstige offroad-gamma van het merk uit Bologna aandrijven. 

Ducati gaat zich in toekomst ook op offroad richten

Ducati verwierf wereldvermaardheid met z'n L-twins en de afgelopen jaren kwam het merk ook met een V4, die nu verschillende modellen aandrijft. Maar ook eencilinders zijn Ducati niet vreemd.

De ietwat 'oudere jongeren' onder ons herinneren zich wellicht nog de bloedmooie Supermono die dertig jaar geleden ten tonele verscheen. De Supermono was geen straatmotor maar wel een kant-en-klare supermono-racer. 

De basis voor de nieuwe Superquadro Mono is de L-twin motor van de 1299 Panigale. De nieuwe eencilinder erft daarvan de zuiger met 116 mm boring, de verbrandingskamer, de titanium in- en uitlaatkleppen, alsook de Desmodromische bediening ervan. 

Het slagvolume van de Superquadro Mono bedraagt 659cc. Standaard volstaat dat voor een (geclaimd) vermogen van 77,5 pk. Maar Ducati zegt dat dat cijfer naar 84,5 pk kan klimmen wanneer je de race-uitlaat monteert en een toerental van 10.250 opm haalt. De constructeur vertelt er meteen bij dat die de beste prestatie ooit is voor een eencilinder (viertakt) motor met die cilinderinhoud.

 

Technische gegevens Superquadro Mono

  • 659 cc verticale eencilinder motor
  • Boring x slag 116 x 62.4 mm
  • Compressie ratio 13.1:1
  • Maximum vermogen 57 kW (77.5 pk) @ 9,750 rpm – 84.5 pk @ 9,500 rpm met Termignoni racing exhaust
  • Maximum torque 63 Nm (6.4 Kgm) @ 8,050 rpm 
  • Aluminium cilinder 
  • Euro 5+ homologatie
  • Een gemengde Desmodromische ketting-tandwiel distributie met dubbele bovenliggende nokkenas,  4 kleppen per cilinder, 46.8 mm titanium inlaatkleppen, 38.2 mm uitlaatkleppen
  • Assymetrische krukas gemonteerd op lagers met gedifferentieerde diameter
  • Dubbele balansas die ook de water- en oliepomp aandrijft.  
  • meerplatige natte koppeling, bekrachtigd en met anti-hoppingfunctie
  • Semi-droog carter  
  • Brandstoftoevoer via ovaal gasklephuis met 62 mm diameter
  • Zesbak die met Ducati Quick Shift-systeem (DQS) uitgerust kan worden.  
  • Smeerbeurt om de 15.000 km
  • Nazicht en eventueel opnieuw stellen van de kleppen elke 30.000 km.

Op een eerste nieuw Ducati-model dat met de Superquadro Mono uitgerust is moeten we niet lang wachten. Volgende week donderdag lanceert Ducati immers z'n eerste nieuwe Superquadro Mono-aangedreven machine.

 

Tekst: BJ

Foto's: Ducati Media House

Geschreven op 26 oktober 2023
© Motoren & Toerisme