E-Metal: Stark Varg

“Stark Varg”, het klinkt als een hippe Nordic Crime-reeks maar is feitelijk een elektrische motorfiets, of beter gezegd een e-crossmotor. Start-up Stark heeft voorlopig maar één product en dat is de Varg crossmotor. Die Varg is de elektrische tegenhanger van een 450 cc viertakt crossmotor – het type dat ook in de MXGP-klasse gebruikt wordt – als is er geen sprake van equivalentie.

Stark zegt er meteen bij dat hun Varg de snelste crossmotor ter wereld is. Met een (geclaimd) piekvermogen van 80 pk is dat (op papier althans) ook wel zo. Bovendien geeft het Zweeds-Spaanse merk een maximaal koppel van 938 Nm op. Dat oogt uiteraard wel intimiderend maar hoeft niet persé zo te zijn, want de machine heeft verschillende rijmodi. Dat maakt dat je hem als een ‘softe’ enduro kan gebruiken, maar ook als een MXGP-machine. De vermogensafgifte, tractiecontrole, motorrem en inertie zijn allemaal instelbaar via het dashboard dat heel erg op een smartphone lijkt. Volgens Varg is de 6 kWh accu goed voor een maximale rijduur van 6 uur. Maar als je de meest agressieve mapping gebruikt, bedraagt de rijtijd uiteraard een stuk minder lang. De elektromotor is voorzien van waterkoeling.

 

Het rijwielgedeelte van de Stark Varg is ietwat revolutionair te noemen. Zo heeft de machine vooraan een koolstofvezel subframe. Naast de luchttoevoer, naar de radiator en batterij, fungeert het subframe ook als zitje. Ook hier maakt Stark weer een straffe claim door te zeggen dat het frame het lichtste van de motorcrosswereld is. Het merk geeft een gewicht van 110 kg op. Daarmee is de Varg beslist niet de lichtste crossmotor uit het 450 cc-segment maar zeker ook niet de zwaarste.

Voor de afwerking doet Stark een beroep op producten van bekende leveranciers als KYB voor de vering (op punt gesteld door het Belgische Technical Touch), Pirelli (banden) en RK (ketting). Op  z’n website, die overigens meteen ook al in leesbaar Nederlands ter beschikking is, maakt Stark ook meteen de prijs voor de Varg bekend en die bedraagt € 11.900. Dat is niet niks voor een ‘dirt bike’, maar moderne 450 cc’s (zowel enduro’s als crossers) zijn ook prijzig.

 

Ambitieuze start-up

Een nieuw merk van off-roadmotoren uit de grond stampen tijdens een pandemie vergt lef. De man achter Stark, de jonge Zweed Anton Wass heeft dat duidelijk. Voor de creatie van Stark en de Varg liet Wass zich door een équipe experten omringen. Twee namen uit het team springen daarbij in het oog, voormalig wereldkampioen motorcross Sébastien Tortelli en ondernemer/organisator Eric Peronnard. Beide Fransmannen hebben een lange ervaring in de sport en dat zowel op als naast het circuit.

Er ligt de komende tijd nog wel wat werk op de plank voor Wass en z’n team. Zo moet er nog een behoorlijk dealer netwerk op poten worden gezet. Voorlopig is alleen Bud Racing uit het Franse Hossegor – de crosszaak die dit jaar met z’n gelijknamige team ook de Belgische gebroeders Coenen in het EK 125 cc runde – de enige Stark-dealer in Europa.

Meer info over Stark en de Varg op www.starkfuture.com

 

Tekst: BJ

Foto's: Stark Future

Video: YouTube.com/Stark Future

Geschreven op 14 december 2021
© Motoren & Toerisme