E-mobility: Triumph presenteert TE-1 prototype

Iets minder dan een jaar geleden maakten we op deze fijne website al gewag van het TE-1-project waarvoor Triumph samenwerkt met een aantal andere Britse partners waaronder Williams Advanced Engineering (een spin-off van het Williams F1-team) én de Warwick Manufacturing Group (de R&D-afdeling voor de industrie van Warwick University). Daarnaast staat het bedrijf Integral Powertrain in voor, jawél, de aandrijflijn van de TE-1.

Het kant-en-klare TE-1 prototype. Triumph nam de ontwikkeling van het rijwielgedeelte (met ondermeer Brembo remmen en Öhlins veerelementen) voor z'n rekening.

Iedereen heeft nu z’n huiswerk gemaakt en dus is het prototype van de TE-1 klaar om de volgende fase in te gaan, namelijk de dynamische testen. Die zullen uit twee delen bestaan: een gedeelte op een rollenbank en een gedeelte op een circuit.

Op de rollenbank wordt ondermeer het gashendel gecalibreerd, wordt de mapping voor de aandrijflijn op punt gesteld. Ook worden het vermogen en koppel vastgesteld en eventueel geoptimaliseerd.

Geen ketting of cardanas, als finale overbrenging op het TE-1 prototype, wel een getande riem.

Tijdens de tests op circuit worden ondermeer de handelbaarheid en de acceleratie beproefd en worden het remmen en en de daaruit voortvloeiende regeneratie op punt gesteld. Met andere woorden er wordt gekeken hoe men de kinetische energie die vrij komt bij hard aanremmen kan opslaan en aanwenden voor bvb de acceleratie.

 

Tekst: BJ

Foto's: Triumph Press

Bron: persbericht Triumph Benelux

Geschreven op 9 februari 2022
© Motoren & Toerisme