E-News: Rieju lanceert de E-Tango

Met de E-Tango lanceert Rieju een scherp geprijsde, lichte elektrische motorfiets.

Het Spaanse Rieju heeft een traditie als het op offroad motorfietsen aankomt. Het merk bouwt nog steeds tweetakt enduro's, maar heeft ook een gamma van lichte viertakt enduro's en supermoto's. Dat Rieju z'n eerste elektrische stappen in die segmenten zet is dus logisch en dat doet het met de E-Tango. Technisch gezien is die machine niet echt een motorfiets, maar eerder een bromfiets. Daar zit het beperkte vermogen van 4 kW iets voor tussen. Maar tegen dat 'ontnuchterende' getal, staat dan wel weer het huizenhoge koppel van 242 Nm, een getal waar zelfs King of Bagger-racers maar van kunnen dromen.

Rieju brengt de E-Tango in twee versies op de markt. Er is de 'standaard' enduro en er is een supermoto-versie. Beide versies onderscheiden zich van elkaar door hun kleurstellingen. De enduro-versie draagt Rieju's vertrouwde groene huiskleur - die ons een beetje aan dat andere Spaanse merk Ossa doet denken - terwijl de supermoto in een zwart/grijs-rode livrei komt. 

Er zijn 3 verschillende rijmodi – Turtle, Rabbit en Rocket – om optimaal gebruik te kunnen maken van de batterijduur of vermogensafgifte. De snellaadfunctie zorgt ervoor dat de uitneembare accu van 43 Ah binnen 4 uur volledig opgeladen is.

Het LCD-schermpje van de E-Tango geeft de drie rijmodi weer: Turtle, Rabbit en Rocket.

De SuperMoto variant heeft 17” wielen met straatbanden, is voorzien van een lager zadel (830 mm) en is bovendien uitgerust met een systeem voor regeneratief remmen. De E-Tango is met een gewicht van 78 kg licht en wendbaar. 

Voor puur offroad gebruik is er de E-Tango OffRoad uitvoering met een standaardvermogen van 5 kW. Als je het maximale uit je E-Tango wilt halen, dan is er een fabrieksupgrade mogelijk naar het volledige vermogen van 10,5 kW. 

Met de E-Tango lanceert Rieju zich in een snelgroeiend segment: dat van de lichte en betaalbare elektrische offroad/allroads. Voorlopig is het vooral het Chinese Sur-Ron dat de lakens uitdeelt in dit segment, maar met de komst van spelers als CFMoto, Kove en nu dus ook Rieju belooft het een stuk competitiever te worden.

 

Tekst: BJ

Bron:persbericht Rieju/MotoMondo

Foto's: Rieju

Video: YouTube.com/Rieju Official

Geschreven op 24 juni 2024
© Motoren & Toerisme