Motorrijden en motorsport zijn de afgelopen weken een stuk duurder geworden. Dat heeft natuurlijk alles te maken met de hoge brandstofprijzen. Maar hebben die duurdere brandstofprijzen ook een effect op de motorbranche? We vroegen het aan een aantal stakeholders uit de brede motorbranche. We hebben het dan over motorzaken, motorreis-organisaties en motorsport-organisaties.
Voor Filip Rylant, woordvoerder van Traxio (de koepelorganisatie van auto- en motordealers), kaderen de hoge brandstofprijzen in een algemene hausse van grondstofprijzen en de toenemende vraag na de coronacrisis, waardoor bepaalde onderdelen vorig jaar duurder werden.
Wat de hogere brandstofprijzen betreft, verwacht Traxio zich aan een impact op bedrijven en particulieren. Toch ziet Rylant ook een wezenlijk verschil tussen automobilisten en motorrijders. Waar de auto in de eerste plaats als vervoersmiddel fungeert, ligt dat toch anders bij de motorfiets die voor veel mensen vooral een hobby is. “Het verleden leert ons dat de impact van een brandstofprijsstijging op de verkoop van zowel nieuwe als tweedehandse motoren eerder beperkt is: mensen willen hun hobby blijven uitoefenen. Wie krapper bij kas zit, zou eventueel uitstel van aankoop overwegen, maar voor de meesten gaat er niet veel veranderen qua aankoopgedrag. Vooral niet omdat we nog altijd in een periode van schaarste zitten - het is moeilijker dan normaal om aan een nieuwe motor te geraken en de levertermijnen zijn lang- en dan gaat men nog minder geneigd zijn om af te zien van aankoop of om reeds een bestelde motorfiets af te zeggen”, denkt Rylant.