Een laatste rit op twee wielen

Begrafenissen zijn meestal een trieste bedoeling, maar daar wil Ron Hogendijk verandering in brengen. Met rouwmotor.nl weet hij de mooiste aspecten van onze motorcultuur te combineren met de klassieke uitvaarttraditie. In zijn unieke concept “Last Ride” bezorgt hij overleden motorrijders het ultieme eerbetoon. Hij vertelt openhartig over zijn ervaringen en de visie achter Rouwmotor.

Het idee voor Rouwmotor ontstond eerder toevallig. Een oude bekende van Ron bood hem een klassieke Harley-Davidson WL aan, uit de Tweede Wereldoorlog. De motor was voorzien van een Hollandia zijspan, speciaal om een uitvaartkist te vervoeren. Ron mocht de motor overnemen, met als enige voorwaarde dat hij verder ging met het verzorgen van ‘motoruitvaarten’.

Al was het idee om uitvaarten te rijden in het begin wat spannend, besloot Ron toch om de uitdaging aan te gaan. Toen een goede vriend uit z’n motorclub vroeg om de uitvaart van zijn vrouw te begeleiden, wist hij: hier zit iets bijzonders in. Na ongeveer vijftien ritten kon hij het niet langer ontkennen: zo’n “laatste rit” op een aangepaste motor geeft een extra dimensie aan het afscheid van een echte biker.

“In het verleden heb ik regelmatig op de motorfiets meegereden in een rouwstoet. Dan dacht ik hier klopt iets niet, de overledene was een motorliefhebber en zijn laatste rit is in een auto”, aldus Ron.

Passie

Voor Ron betekent een waardig afscheid dat het leven wordt afgesloten zoals het is geleefd, op de motor. Daarom staat Rouwmotor voor stiptheid en kwaliteit. “Afspraak is afspraak. Alles moet er piekfijn uitzien en keurig werken”, legt hij uit. Ron hecht veel waarde aan de verzorging van zijn motoren. Voor elke uitvaart worden de rouwmotoren grondig gepoetst en technisch gecontroleerd, zodat zowel de overledene als de nabestaanden een passend en respectvol afscheid ervaren.

Hoewel Harley-Davidson altijd een speciale plek in zijn hart heeft, heeft Ron intussen ook motoren van andere merken. Naast de authentieke WL – de ‘oer-Harley’ uit 1942 - en een Heritage Springer Softail Classic, heeft Ron nu ook een BMW R1150GS in de vloot. Deze uitbreiding werd ingegeven door de groeiende vraag vanuit diverse motorliefhebbers, die niet uitsluitend de H-D omarmen, maar ook de robuuste uitstraling van een GS met boxermotor waarderen.

Elk model is in opdracht speciaal omgebouwd, voor een unieke uitstraling en natuurlijk zodat er voldoende ruimte is voor bredere kisten.

Techniek, veiligheid en logistiek

Het aanpassen van de motoren tot veilige uitvaartvoertuigen vraagt om veel precisie. Ron benadrukt dat hij geen enkel detail aan het toeval overlaat. “Als de specificaties voorschrijven dat iets een bepaalde dikte moet hebben, maak ik het liever tweemaal zo sterk,” aldus Ron. Zo zorgt hij ervoor dat elk voertuig voldoet aan de hoogste veiligheidsnormen.

Veiligheid is tijdens een uitvaart extra belangrijk. Daarom rijdt men aan lage snelheid en worden de routes vooraf grondig besproken. “In de banden stop ik altijd Ride-On, om lekrijden zoveel mogelijk te voorkomen”, vertelt hij. Alle logistieke afstemming gebeurt in overleg met de uitvaartbegeleider. Van de eerste telefonische aanvraag tot de uitvoerige controle van de motor de dag voor de rit, alles verloopt volgens een strak en duidelijk plan. Dit zorgt er niet alleen voor dat de rit vlekkeloos verloopt, maar benadrukt volgens Ron ook de persoonlijke benadering en het respect dat Rouwmotor hoog in het vaandel draagt. In Nederland worden er geen specifieke toelatingseisen opgelegd: als zijn zijspan voldoet aan de wet is dat al voldoende.

“Een echte motorrijder rijdt met elk weer. Je kan ook in de zomer in een regenbui terecht komen. Er zijn twee soorten motorweer. Mooi motorweer en heel mooi motorweer”, aldus Ron.

Samenwerking

Voor dit werk komt Ron in contact met diverse motorclubs en uitvaartorganisaties. Mond-tot-mondreclame en de langdurige relaties binnen de motorwereld doen de zaak als vanzelf draaien. Bij Rouwmotor komen de passie voor motoren en een persoonlijk afscheid perfect samen. Hoewel Ron omwille van privacy geen specifieke klantverhalen kan delen, vertelt hij wel dat de impact van zo’n bijzondere laatste rit gevoeld wordt door iedereen die erbij betrokken is.

Tekst: Jef Cambré

Foto’s: Rouwmotor.nl

Geschreven op 9 april 2025
© Motoren & Toerisme