Het in Pesaro Morbidelli-team domineerde midden jaren ’70 de 125cc-klasse van de Wegrace GP’s. Met wereldtitels voor Paolo Pileri (1975) en Pier Paolo Bianchi (1976 en 1977). In 1977 sloeg Morbidelli zelfs een dubbelslag in het wereldkampioenschap want naast de titel van Bianchi werd ook het WK bij de kwartliters gewonnen, met Mario Lega. Ook Graziano Rossi, de vader vàn, zou in 1979 drie GP’s bij de kwartliters winnen op een Morbidelli-machine. Opvallend: Morbidelli bouwde alleen motorfietsen voor z’n eigen raceteam en dus geen lucratieve klantenversies.
Vanaf 1978 ging Morbidelli evenwel toch in zee met de Benelli-tak die wapens bouwde (Benelli Armi), eveneens uit Pesaro. Samen richten ze het merk MBA op. De tweecilinder MBA’s zouden in de late jaren ’70 en de jaren ’80 de 125cc klasse van de GP’s domineren. Tot, de FIM voor het seizoen 1988 het technische reglement van de 125cc GP’s aanpaste en de klasse voorbehouden werd aan ééncilinders. Ondertussen was Giancarlo Morbidelli’s focus verschoven op de racecarrière van z’n zoon Gianni. Die verkoos evenwel vier boven twee wielen. Morbidelli junior schopte het tot in de Formule1 en reed zelfs 1 GP (Australië 1991) voor de Scuderia Ferrari, als vervanger voor de toen net ontslagen Alain Prost.