Eerste rij-indruk Ducati Multistrada V4 S GT

De nieuwe Ducati Multistrada V4 was een schot in de roos. Zo raak zelfs, dat de medewerkers van Ducati beweren dat ze maar met moeite aan de vraag kunnen voldoen. Ook op de weg zie je deze prijzige reismotor regelmatig opduiken tussen al het GS-geweld. Om te laten zien dat het de opmars wil verder zetten, plaatste Ducati de goed klinkende letters GT van Grand Tour achter de Multistrada V4. Een motor met alle opties om met maximaal comfort en veiligheid te toeren. 

De Multistrada bestaat twintig jaar, en mag ondanks de dominantie van de BMW GS absoluut als een succes beschouwd worden. Twee jaar geleden heeft de tweecilinder plaatsgemaakt voor een viercilinder en inmiddels heeft deze Italiaan, met zijn geheel eigen karakter, een plek veroverd aan de top van de reismotoren.. Met de Grand Tour zitten we al aan het vijfde model van de Multistrada V4, keuze genoeg dus. Maar welke zou je nu best nemen? 

2023_Ducati_MultistradaV4SGT_01

Vijfmaal prijs

Als Ducati ons uitnodigt voor een presentatie in zijn hoofdkwartier nabij Bologna, dan zijn onze verwachtingen hooggespannen. Meestal weten we al welke motor we gaan testen, maar deze keer konden we enkel uit de voorgeschreven outfit afleiden dat het om een reismotor zou gaan. Als het doek finaal van het mysterieuze silhouet wordt getrokken, voel ik toch wat teleurstelling. Ik zie een prachtig uitgevoerde Multistrada V4, maar verder weinig nieuws. De projectverantwoordelijke geeft meer toelichting: het gaat om een Multistrada V4 S met alle opties aan boord om optimaal te toeren. Kort door de bocht lijkt het dus eerder om een reispakket te gaan dan een nieuwe motor. Weliswaar in een heerlijke nieuwe kleurstelling die enkel voor dit model beschikbaar is. Naast deze nieuwe GT kan je dus kiezen uit de standaard Multistrada V4, het S-model, de sportieve Pikes Peak-uitvoering en de offroad-gerichte Rally. Voor ieder wat wils dus, en ook voor iedere portemonnee: het prijsverschil tussen het goedkoopste en het duurste model bedraagt bijna 10.000 euro. Net als bij andere motoren in deze klasse zijn er altijd slimme opties om je motor nog begeerlijker te maken, maar daar krik je ook de prijs flink mee op. Om je deze ingewikkelde optielijst te besparen, is er nu de GT. 

2023_Ducati_MultistradaV4SGT_01

Tjokvol

Wat zit er dan allemaal op deze GT? Het zou makkelijker zijn om te zeggen wat er niet op zit maar toch even het overzicht voor de duidelijkheid. De basis vertrekt uit het S-model. Die heeft in tegenstelling tot het standaardmodel de Ducati Skyhook Suspension. Een absoluut genot op de belabberde wegen rond Bologna. Wanneer je je lijf opspant voor een diepe kuil of hoge hobbel, valt de impact telkens reuze mee. Het slimme systeem past zich meermaals per seconde aan de omstandigheden aan. Ook bij het op- en afstappen zorgt de vering ervoor dat je makkelijker met beide voeten aan de grond komt. Ongetwijfeld een welgekomen optie voor velen. Additioneel heeft deze GT het adaptieve radarsysteem. Dat zorgt ervoor dat je snelheid automatisch wordt aangepast aan het verkeer als je de cruisecontrol gebruikt. Op het eerste zicht een interessante optie, maar in de praktijk ben ik er minder enthousiast over. Vaak zijn de wegen te druk en houdt de motor daardoor te veel afstand. In tegenstelling tot sommige andere merken is er geen automatische stopfunctie aan gekoppeld. Een eerlijke Ducati-ingenieur bekende dat de reden hiervoor is dat het systeem simpelweg nog te veel fouten maakt. Het is en blijft technologie die soms steken laat vallen. Verder heb je op deze GT nog een middenstandaard, handvatverwarming, extra mistlichten, een verwarmd zadel voor rijder en passagier en een bandendrukmeter. Tot slot mogen op deze Grand Tour aangepaste zijkoffers niet ontbreken. Ze passen in het unieke thema dat enkel voor deze motor beschikbaar is. De koffers hebben een totaalvolume van 60 liter. Al deze opties zijn afzonderlijk verkrijgbaar op het S-model, behalve het kleurenthema. Uiteraard is het voordeliger om deze GT te kiezen in plaats van alle opties afzonderlijk aan te vinken, al scheelt dit maar enkele honderden euro’s. De Multistrada V4 S GT zit dus tjokvol opties, al mis ik één feature voor de ultieme reiziger die de Multistrada V4 Rally wel heeft: de unieke aluminium benzinetank van 30 liter in plaats van 22 liter. Je kan deze ruimere benzinetank wel afzonderlijk bestellen. Het 19-inch voorwiel werd behouden, er is niet gekozen voor het 17-inch voorwiel van de Pikes Peak-versie. Dankzij de Scorpion Trail-banden en de Enduro-rijmodus behoort onverhard nog steeds tot de mogelijkheden, ondanks het Grand Tour-karakter. Niet dat ik er snel het gravel mee zou opdraaien, want ondanks het sportieve karakter van de motor merk je zelfs op technischere stukken op de weg, en zeker bij afdalingen, dat je toch met een zware motor (243 kilogram rijklaargewicht) onderweg bent. 

Mond vol tanden

De Multistrada V4 kent ondertussen weinig geheimen meer voor mij. Kort samengevat: dit is over alle segmenten heen gewoon een van de beste motoren die je kan kopen. Hij is weliswaar niet goedkoop, maar volgens Ducati is dat een bewuste strategie, omdat ze nu al niet kunnen volgen met de productie en een zekere exclusiviteit willen behouden. Aan een prijzenoorlog doen zij dus niet mee, en hierdoor blijft dit ontegensprekelijk een motor voor de happy few en al zeker niet voor de nieuwe generatie. Maar die kan hopelijk terugvallen op de eveneens prima Multistrada V2. De Multistrada V4 excelleert in zo goed als ieder opzicht. Het V4 Granturismo-motorblok bied je met 170 pk aan 10.750 opm een berg aan vermogen. Het rijwielgedeelte is foutloos en het comfort hoog. De uitstraling is eigenwijs, maar mag er zeker wezen. Als de ingenieurs op het einde van de rit vragen wat er nog beter kan, kan ik eigenlijk alleen maar wat onbelangrijke details verzinnen. Redelijk typisch voor een Ducati blijft de hoge warmteafgifte van het motorblok. Op een dag als vandaag, met een thermometer die 35 graden aangeeft, is het dan ook minder aangenaam wanneer je stilstaat. Er zitten kunststof kleppen naast het motorblok die je manueel kan afstellen om meer of minder wind naar je lichaam te sturen wanneer je rijdt. Helaas is deze Multistrada V4 S GT nog niet uitgerust met de achterste cilinderdeactivering, die wel aanwezig is op de Multistrada V4 Rally. Hierdoor zou je niet alleen brandstof besparen als je rustig rijdt, maar ontwikkelt het motorblok ook minder hitte. Nog een klein puntje van kritiek zijn de brede zijkoffers, die van filteren door het verkeer een echte uitdaging maken. Tot slot is de rubberen demping in de stuurklem verwijderd, die wel nog aanwezig is op de Multistrada V4 S. Deze zou niet alleen vibraties in het stuur verminderen maar ook scherpte in het stuurgedrag en de feedback van de weg. Hoe een verbetering niet altijd beter blijkt te zijn.

2023_Ducati_MultistradaV4SGT_01

Conclusie

De ingenieurs van Ducati zetten graag de betrouwbaarheid van het V4 Granturismo-motorblok in de verf. Dat zou maar om de 60.000 kilometer een klepspelingscontrole nodig hebben en om de 15.000 km een oliewissel. Standaard krijg je ook vier jaar garantie op elke Multistrada, waarbij er 800 servicepunten verspreid over 90 landen tot je beschikking staan. Met andere woorden, geen excuses meer om eindelijk die wereldreis te maken. Dan moet je enkel nog over die laatste horde heen: de aanschafprijs. En die is flink: 27.990 euro ben je lichter als je deze Multistrada V4 S GT mee naar huis wilt nemen, maar dan heb je dus wel alle opties aan boord. Als je deze opties individueel op de Multistrada V4 S toevoegt, betaal je enkele honderden euro’s meer, en heb je niet de unieke kleurstelling. Veel geld dus, maar als je de concurrentie aankleedt met gelijkaardige opties zal het verschil niet schandalig groot zijn. De standaard Multistrada V4 heb je trouwens al voor 20.190 euro. Hoewel ik nog niet met deze versie heb gereden, ben ik ervan overtuigd dat je ook met dit ‘standaardmodel’ rijk bedeeld bent in rij- en reisplezier. Zie deze nieuwe Multistrada V4 S GT dan ook vooral als een feesteditie ter gelegenheid van twintig jaar Multistrada die het perfecte reispakket aanbiedt. Weinig fundamenteel nieuws, maar het blijft simpelweg een van de beste motoren die je momenteel kan kopen. 

2023_Ducati_MultistradaV4SGT_01
Ducati Multistrada V4 S GT
Motor: vloeistofgekoelde viercilinder in V viertakt
CI: 1.158 cc
Drooggewicht: 218kg
Rijklaar gewicht: 243kg
Vanaf: € 27.990,00

Tekst: Charly de Kinderen 

Foto’s: Ducati

Geschreven op 20 september 2023
© Motoren & Toerisme