Tjokvol
Wat zit er dan allemaal op deze GT? Het zou makkelijker zijn om te zeggen wat er niet op zit maar toch even het overzicht voor de duidelijkheid. De basis vertrekt uit het S-model. Die heeft in tegenstelling tot het standaardmodel de Ducati Skyhook Suspension. Een absoluut genot op de belabberde wegen rond Bologna. Wanneer je je lijf opspant voor een diepe kuil of hoge hobbel, valt de impact telkens reuze mee. Het slimme systeem past zich meermaals per seconde aan de omstandigheden aan. Ook bij het op- en afstappen zorgt de vering ervoor dat je makkelijker met beide voeten aan de grond komt. Ongetwijfeld een welgekomen optie voor velen. Additioneel heeft deze GT het adaptieve radarsysteem. Dat zorgt ervoor dat je snelheid automatisch wordt aangepast aan het verkeer als je de cruisecontrol gebruikt. Op het eerste zicht een interessante optie, maar in de praktijk ben ik er minder enthousiast over. Vaak zijn de wegen te druk en houdt de motor daardoor te veel afstand. In tegenstelling tot sommige andere merken is er geen automatische stopfunctie aan gekoppeld. Een eerlijke Ducati-ingenieur bekende dat de reden hiervoor is dat het systeem simpelweg nog te veel fouten maakt. Het is en blijft technologie die soms steken laat vallen. Verder heb je op deze GT nog een middenstandaard, handvatverwarming, extra mistlichten, een verwarmd zadel voor rijder en passagier en een bandendrukmeter. Tot slot mogen op deze Grand Tour aangepaste zijkoffers niet ontbreken. Ze passen in het unieke thema dat enkel voor deze motor beschikbaar is. De koffers hebben een totaalvolume van 60 liter. Al deze opties zijn afzonderlijk verkrijgbaar op het S-model, behalve het kleurenthema. Uiteraard is het voordeliger om deze GT te kiezen in plaats van alle opties afzonderlijk aan te vinken, al scheelt dit maar enkele honderden euro’s. De Multistrada V4 S GT zit dus tjokvol opties, al mis ik één feature voor de ultieme reiziger die de Multistrada V4 Rally wel heeft: de unieke aluminium benzinetank van 30 liter in plaats van 22 liter. Je kan deze ruimere benzinetank wel afzonderlijk bestellen. Het 19-inch voorwiel werd behouden, er is niet gekozen voor het 17-inch voorwiel van de Pikes Peak-versie. Dankzij de Scorpion Trail-banden en de Enduro-rijmodus behoort onverhard nog steeds tot de mogelijkheden, ondanks het Grand Tour-karakter. Niet dat ik er snel het gravel mee zou opdraaien, want ondanks het sportieve karakter van de motor merk je zelfs op technischere stukken op de weg, en zeker bij afdalingen, dat je toch met een zware motor (243 kilogram rijklaargewicht) onderweg bent.