De Honda Forza 750 is de logische opvolger van de Honda Integra DCT, die naast het Forza-gamma leek te bestaan, terwijl die net het sluitstuk is van deze dynastie. Honda heeft van de naamswijziging gebruik gemaakt om z’n topscooter grondig in het nieuw te steken.
Het hele Honda-gamma is voor 2021 grondig vernieuwd maar de Forza 750 blinkt het felst. In de basis van het sportieve scooter-gamma heb je de Forza 125 en 350 die overigens ook een make-over kregen. Als buitenbeentje gebaseerd op de Honda Forza 750, en misschien wel de coolste scooter op de markt, heb je nog de X-ADV. Een sportieve, allroad-gerichte scooter die een ongeziene mix van kwaliteiten in de weegschaal legt. Maar vandaag zijn we onderweg met de Forza 750 die de troepen moet aansturen. De lichaamstaal zit er boenk op en de typeaanduiding is overbodig om duidelijk te maken dat er geen lamme 125-cc onder de kappen schuilgaat maar een dikke tweecilinder met een inhoud van 750 cc. De lijnen zijn scherp en druk maar, vormen een geslaagd holistisch geheel waar je moeilijk kan naast kijken en de mat blauwe kleur staat hem goed.