Voeten vooruit
De avond voor de eerste rit wordt er traditiegetrouw een presentatie gegeven over de nieuwe features van de motor. Bescheidenheid is dikwijls ver te zoeken op die momenten, en grote woorden worden zelden geschuwd, maar directe verwijzingen naar specifieke concurrenten worden meestal vermeden. Deze keer niet. Kind van de rekening is natuurlijk de BMW R 1250 GS die door zijn reputatie en verkoopcijfers natuurlijk als benchmark geldt. Met beide voeten vooruit valt Triumph de succesvolle Duitser aan tijdens de presentatie. Het wijst er vooral op de Engelsen zich erg zeker van hun stuk voelen. Ze hebben in Hinkley dan ook meer dan vijf jaar ontwikkeling achter de rug om met deze incarnatie van de Tiger de perfectie na te streven.
Maar cijfers in deze presentatie zeggen natuurlijk niet alles, en het is vooral de manier waarop die cijfers zich naar het gevoel vertalen in de praktijk dat de doorslag geeft bij de evaluatie. Ergens verscholen in de verlaten heuvels van Portugal onder Lissabon vinden we Wim Motor Academy’s. Een uitgeweken Belg die zich wilde onttrekken aan alle regelgeving en beperkingen in ons land, en geef hem eens ongelijk. In alle rust baat hij samen met zijn familie een domein uit waar de rally-liefhebber zich nog eens zonder schroom kan uitleven, de dichtste buur is toch nergens te bespeuren. Een indrukwekkend aantal Tiger 1200 Rally’s in hun begeerlijke kakikleur staat klaar om ons te overtuigen. We worden gebrieft en niet veel later duiken we de heuvels in om te zien of de Triumph de BMW op dit vlak van de troon kan stoten. Het heeft de laatste dagen goed geregend op een uitgedroogde ondergrond, dus extreem gladde condities zijn ons deel. De blinkende rode klei eigen aan de omgeving wordt door de instructeurs omschreven als ijs, spannende vooruitzichten met een motor van dit kaliber.