Lavazand
We stoppen even aan de zijkant van de weg om onze in- stellingen zoals tractiecontrole en ABS in offroad-modus te zetten. Daarna duiken we het mulle, zwarte lavazand in. Het voelt met deze straatbanden en motor onwennig. Nochtans heeft de DSR/X voldoende veerweg (190 mm) aan beide kanten van Showa meegekregen en meer dan voldoende bodemspeling dankzij de configuratie van de batterij, maar de straatbanden passen even niet in het plaatje. Toch werkt het en zoeven we verrassend vlot door de bossen. Het is vooral op deze momenten dat de stilte echt aangenaam is. Als we later een groepje lawaaiige, stinkende quads tegenkomen lijk ik al bekeerd tot het elektrisme. Sommige rijders klaagden over het ontbreken van een koppeling, maar de ‘gashendel’ is zo eenvoudig en vooral beheersbaar te controleren dat je overal vlotjes door ploegt. De door Bosch geleverde elektronische controle van de elektromotor doet het prima, al grijpt hij in offroad-modus toch nog geregeld in. Diep in de menu’s kan je werkelijk alles uitschakelen, maar weet dat er altijd 225 Nm klaarstaat om je te testen.
Lees het volledige verslag en conclusie in het volgende nummer van Motoren & Toerisme of deze week al via onze digitale longread Testpiloot.