EICMA 2022: Kawasaki trekt groene kaart

Geen nieuwe productiemodellen, wel véél toekomstmuziek op de Kawasaki-stand in Milaan. Duidelijk is wel dat Kawasaki zowat alle mogelijke aandrijflijnen blijft onderzoeken. Elektrische Kawasaki’s mogen we volgend jaar al in de showrooms verwachten, maar daarnaast doet het merk ook naarstig onderzoek naar HEV-technologie (Hybrid Electric Vehicles), een stekker-hybride op twee wielen zeg maar. Een ook een waterstof-aangedreven verbrandingsmotor behoort tot de toekomstmogelijkheden.

Deze elektrische versies van de Z en Ninja komen er in de loop van volgend jaar aan. Voorlopig blijft Kawasaki echter karig met cijfers erover.

Daarnaast schrijft Kawasaki de traditionele  verbrandingsmotor zeker nog niet af. Het merk zal ook op middellange termijn – 2024 en 2025 - zo’n 30 nieuwe modellen met een verbrandingsmotor blijven introduceren. De helft daarvan zal aan de geldende Euro-normen voldoen en dus ook naar Europa komen. In het researchproces van die modellen, onderzoekt Kawasaki ook welke nieuwe brandstoffen (synthetische brandstoffen, e-fuels, enz…) een toekomst hebben. Kawasaki wil op termijn voor een koolstof-neutrale toekomst gaan en hanteert daarom van nu af aan de slogan, “Go With Green Power”.

 

Ninja BEV

Nadat het in Keulen al een elektrische telg van de Z-familie voorstelde, deed Kawasaki in Milaan hetzelfde met een elektrische Ninja. De motorfietsen zullen aan de geldende Europese A1-rijbewijsnormen voldoen en inzetbaar zijn voor dagelijks (pendel)gebruik. Beide modellen hebben een batterijcapaciteit van 3.0 kWh en zijn voorzien van twee makkelijk verwijderbare batterijen van 12 kg.

Ninja HEV

Het hybride-elektrisch Ninja prototype dat Kawasaki op EICMA voorstelde, zou in de loop van 2024 op de markt komen. Het systeem laat toe volledig elektrisch, of hybride (dus met verbrandingsmotor ondersteund door de e-motor) te rijden. Kawasaki stelt dat dit een alleskunner is die je zowel kunt inzetten om te pendelen, als te toeren of om sportief te rijden.

 

Waterstofaangedreven H2

Kawasaki toonde in Milaan ook een waterstof-aangedreven versie van z’n drukgevulde H2 viercilinderblok. De waterstof-versie van dat blok is voorzien van directe injectie en draait op waterstof in gasvorm.

 

Kawasaki test het waterstof-aangedreven motorblok ook in andere voertuigen waaronder zogenaamde Side-by-sides (SxS).

Tekst: BJ

Foto's: Kawasaki

Geschreven op 8 november 2022
© Motoren & Toerisme