Elektrische Toervergelijkingstest: Energica Experia vs Zero DSR/X

Europa heeft in zijn laatste beslissing de deur op een kier gezet om na 2035 toch nog auto’s met verbrandingsmotoren toe te laten, maar het leidmotief wordt toch de elektrificatie. In de motorwereld blijven de ontwikkelingen bij de grote merken schuchter, maar Zero en Energica kiezen resoluut voor de stekker. We moesten even geduld hebben, maar nu kregen we hun beide reismotoren voor het eerst samen in de vergelijkingsarena.

Tekst: Tom Vander Sande

Foto’s: Bob Van Mol – Charly de Kinderen

 

Het grote publiek is echter nog helemaal niet mee. In de eerste drie maanden van dit jaar werden 11 Zero’s en amper 2 Energica’s ingeschreven in België. Dat is geen lucratief gebeuren, maar ze blijven moedig inzetten, nu ook met reismotoren. Zowel de Zero DSR/X als de Energica Experia mochten we vorig jaar al testen tijdens een presentatie, en de Zero konden we daarna ook al uitgebreider aan de tand voelen. De Energica was echter nu pas in eigen land beschikbaar. Dat maakt dat we ze ondanks het theoretische begin van de lente in heel koude en druilerige omstandigheden drie dagen door de Ardennen moesten sturen. Het werd een uitdagende en leerrijke tocht.

Hemels

 

We testten deze elektromotoren natuurlijk om te toetsen of je ermee op toertocht kan, maar eerst wil ik ze toch even los daarvan onder de loep nemen. Ze vielen beide erg in de smaak bij de solotest, en dat is ook gewoon terecht. Ik mocht daags voordien in Sardinië de nieuwe Multistrada V4 Rally testen, en natuurlijk is het verschil nog erg duidelijk, maar die Duc is dan ook echt geweldig, zoals je hier ook al kon lezen. Zowel op het gebied van de afwerking als het rijwielgedeelte kunnen de Zero noch de Energica tippen aan de Duc, maar motorisch zijn ze eigenlijk wel de evenknie. De V4 is hemels, maar de twee elektromotoren zijn dat evenzeer. Qua acceleratie en directe gasrepons doen ze zelfs nog wat beter, al is vergelijken moeilijk omdat het zo anders is. De Zero blijkt bij een sprintje krachtiger voor de dag te komen dan de Energica, maar dat verschil is niet heel groot en ze zijn beide sowieso bloedsnel vanuit stilstand. Ze laten zich ook allebei neutraal door de bochten mennen, maar ze komen niet in de buurt van het superieure weggedrag van de Duc, die met z’n Skyhook-ophanging grenzen blijft verleggen. Aan de banden kan het niet liggen, want alle drie kregen ze Scorpion Trail-rubbers om de velgen. Louter gevoelsmatig scoort de Energica hier wel iets beter dan de Zero. De vering van de Zero is stugger en ook de zitpositie voelt minder dynamisch aan omdat het stuur wel erg ver naar voren staat. De hele kuip van de Zero oogt ook lang en groot, waardoor je onbewust een wat logger gevoel krijgt. Op de Experia zit je actiever, en eens het wat sneller gaat kan je hem vlot en dynamisch insturen. Stapvoets voelt hij dan weer iets onwenniger en moet je hem nadrukkelijk mennen. Dat doet de Zero beter. Voor de remmen is het precies omgekeerd. De Brembo’s van de Energica zijn krachtiger en fijngevoeliger dan de J.Juan’s van de Zero. De achterrem is bij beide niet meer dan een extraatje. Dat is bij de Multistrada wel anders

De volledige versie van deze vergelijkingstest lees je in de nieuwe Motoren & Toerisme die vanaf 20 april in je brievenbus of de winkel ligt. 

Motoren & Toerisme april 2023

Wat lees je in het nieuwe nummer van Motoren & Toerisme?

Geschreven op 18 april 2023
© Motoren & Toerisme