We testten deze elektromotoren natuurlijk om te toetsen of je ermee op toertocht kan, maar eerst wil ik ze toch even los daarvan onder de loep nemen. Ze vielen beide erg in de smaak bij de solotest, en dat is ook gewoon terecht. Ik mocht daags voordien in Sardinië de nieuwe Multistrada V4 Rally testen, en natuurlijk is het verschil nog erg duidelijk, maar die Duc is dan ook echt geweldig, zoals je hier ook al kon lezen. Zowel op het gebied van de afwerking als het rijwielgedeelte kunnen de Zero noch de Energica tippen aan de Duc, maar motorisch zijn ze eigenlijk wel de evenknie. De V4 is hemels, maar de twee elektromotoren zijn dat evenzeer. Qua acceleratie en directe gasrepons doen ze zelfs nog wat beter, al is vergelijken moeilijk omdat het zo anders is. De Zero blijkt bij een sprintje krachtiger voor de dag te komen dan de Energica, maar dat verschil is niet heel groot en ze zijn beide sowieso bloedsnel vanuit stilstand. Ze laten zich ook allebei neutraal door de bochten mennen, maar ze komen niet in de buurt van het superieure weggedrag van de Duc, die met z’n Skyhook-ophanging grenzen blijft verleggen. Aan de banden kan het niet liggen, want alle drie kregen ze Scorpion Trail-rubbers om de velgen. Louter gevoelsmatig scoort de Energica hier wel iets beter dan de Zero. De vering van de Zero is stugger en ook de zitpositie voelt minder dynamisch aan omdat het stuur wel erg ver naar voren staat. De hele kuip van de Zero oogt ook lang en groot, waardoor je onbewust een wat logger gevoel krijgt. Op de Experia zit je actiever, en eens het wat sneller gaat kan je hem vlot en dynamisch insturen. Stapvoets voelt hij dan weer iets onwenniger en moet je hem nadrukkelijk mennen. Dat doet de Zero beter. Voor de remmen is het precies omgekeerd. De Brembo’s van de Energica zijn krachtiger en fijngevoeliger dan de J.Juan’s van de Zero. De achterrem is bij beide niet meer dan een extraatje. Dat is bij de Multistrada wel anders
De volledige versie van deze vergelijkingstest lees je in de nieuwe Motoren & Toerisme die vanaf 20 april in je brievenbus of de winkel ligt.