Exclusief: MV Agusta-baas Sardarov over de toekomst van het merk

Geen MV Agusta, op EICMA, had de constructeur uit Schiranna wel nieuws te melden (waaronder de wondermooie Superveloce 1000 Serie Oro). Dat gebeurde dan maar op dinsdagavond in MV Agusta’s showroom in het hartje van Milaan. Meteen de gelegenheid voor M&T-medewerker Alan Cathcart om, samen met MV Agusta-CEO  een stand van zaken op te maken rond het legendarisch Italiaanse merk.

Tekst en foto's: Alan Cathcart

Bewerking: BJ

Begin november kwam MV Agusta met het nieuws dat KTM 25 25,1% van de aandelen had gekocht en dat er in de loop van de maand nog een extra kapitalisatie zou komen (iets wat het merk uit Schiranna gisteren zelf bevestigde in een persbericht.

We verkopen niet zomaar een gedeelte van MV Agusta, maar zetten eerder een partnerschap op met KTM als bedrijf en Stefan Pierer persoonlijk”, zegt Sardarov over de nieuwe cashinjectie. “Ik denk dat de structuren die we nu op poten zetten, MV Agusta vrij snel zullen toelaten winstgevend te worden, en dat dankzij de steun van een grote industriële partner die een uitgebreid netwerk van toeleveringsbedrijven heeft. We gaan ook samenwerken wat verkoop en distributie betreft. In een eerste fase hadden we al een samenwerking omtrent sales en distributie in de Verenigde Staten aangekondigd, maar die coöperatie wordt nu wereldwijd uitgebreid.

2022 was geen makkelijk jaar voor MV Agusta. Er waren de naweeën van de coronapandemie, die maakten dat het Italiaanse merk lang moest wachten op halfgeleiders. Sardarov schat dat het merk eind dit jaar ongeveer 4.000 nieuwe motorfietsen zal verkopen. Een ander aspect dat in 2022 een issue werd is Sardarovs nationaliteit Hoewel hij in een brief aan de MV Agusta-medewerkers afstand deed van de Russische inval in Oekraïne voelt Sardarov dat z’n paspoort een handicap is, die ook MV Agusta in gevaar kan brengen.

De legendarische Giacomo Agostini was eregenodigde bij de onthulling van de nieuwe Superveloce 1000 Serie Oro.

Sardarov hoopt nog enkele jaren zelf aan het roer van MV Agusta te staan. Hij zal er dan ook alles aan doen om de ‘Italiaanse’ identiteit van het merk te bewaken. Volgens hem moeten Italiaanse motorfietsen altijd in Italië gebouwd worden. Zoals Porsche z’n auto’s in Duitsland bouwt, of Bugatti z’n supercars in Frankrijk.

Dat MV Agusta in de toekomst nieuwe motorfietsen samen met KTM zal ontwikkelen staat in de sterren geschreven. Dat zou in een eerste fase weleens het geval kunnen zijn voor toekomstige machines uit het nieuwe Lucky Explorer-gamma. Al benadrukt Sardarov wel dat de Lucky Explorer 9.5, die vanaf het voorjaar van 2023 geleverd zal worden een totaal ander DNA heeft dan de KTM Adventures. De Luckies moeten in ieder geval meehelpen om de productie te verdrievoudigen en een solide financiële situatie voor MV Agusta te creëeren en dat allemaal voor eind 2027.

 

MV Agusta-eigenaar Timur Sardarov klinkt op de toekomst van zijn merk.
Zien we op middellange termijn terug MV Agusta-machines - ipv GASGAS - in de MotoGP? Het zou zomaar eens kunnen... Foto: GASGAS Media/Polarity Photo

MV Agusta kent z’n oorsprong in de racerij. In de jaren ’60 en ’70 gooide het merk hoge ogen in de GP’s met rijders als Giacomo Agostini (die aanwezig was op de persavond in Milaan) en de onlangs overleden Phil Read. Na de herlancering van het merk, eind jaren ’90, bleek alleen de Supersport-klasse een financieel haalbare kaart. Maar het nieuwe partnership met KTM zou er weleens voor kunnen zorgen dat MV Agusta terug naar de GP’s keert. Volgend jaar komt Tech3, KTM’s satellietteam in de MotoGP immers in de kleuren van GASGAS uit. En de Spaanse offroad-specialist heeft helemaal geen pedigree in de racerij, laat staan een palmares.  Sardarov maakt dan ook geen bezwaar tegen de mogelijke komst van een (KTM-aangedreven) MV Agusta-team in de MotoGP.

Toch houdt Sardarov het been stijf als een totale overname van MV Agusta ter sprake komt. Volgens hem verdient het merk het om geleid te worden door een individuele ‘entrepreneur’ en niet zomaar door een naar Schiranna gedelegeerde manager.

Er lijkt dus nog zeker een toekomst weggelegd voor MV Agusta. Om te kijken in hoeverre de plannen voor de nabije toekomst een impact zullen hebben op de Belgische en Nederlandse markt, gingen we te rade bij Dries Waeyaert, country manager van het merk voor de Benelux. Waeyaert verzekerde ons dat er voor de Belgische en Nederlandse klant niet onmiddellijk iets zal veranderen, al gaat het merk werk maken van een geoptimaliseerde toevoer van wisselstukken. MV Agusta wil de lat in de toekomst nog hoger leggen en vooral in Vlaanderen de gaten in z'n dealer-netwerk opvullen. Zowel in Oost-Vlaanderen als in Vlaams-Brabant is er volgens Waeyaert plaats voor een bijkomende MV Agusta-dealer.

Geschreven op 17 november 2022
© Motoren & Toerisme