Geen MV Agusta, op EICMA, had de constructeur uit Schiranna wel nieuws te melden (waaronder de wondermooie Superveloce 1000 Serie Oro). Dat gebeurde dan maar op dinsdagavond in MV Agusta’s showroom in het hartje van Milaan. Meteen de gelegenheid voor M&T-medewerker Alan Cathcart om, samen met MV Agusta-CEO een stand van zaken op te maken rond het legendarisch Italiaanse merk.
Tekst en foto's: Alan Cathcart
Bewerking: BJ
Begin november kwam MV Agusta met het nieuws dat KTM 25 25,1% van de aandelen had gekocht en dat er in de loop van de maand nog een extra kapitalisatie zou komen (iets wat het merk uit Schiranna gisteren zelf bevestigde in een persbericht.
“We verkopen niet zomaar een gedeelte van MV Agusta, maar zetten eerder een partnerschap op met KTM als bedrijf en Stefan Pierer persoonlijk”, zegt Sardarov over de nieuwe cashinjectie. “Ik denk dat de structuren die we nu op poten zetten, MV Agusta vrij snel zullen toelaten winstgevend te worden, en dat dankzij de steun van een grote industriële partner die een uitgebreid netwerk van toeleveringsbedrijven heeft. We gaan ook samenwerken wat verkoop en distributie betreft. In een eerste fase hadden we al een samenwerking omtrent sales en distributie in de Verenigde Staten aangekondigd, maar die coöperatie wordt nu wereldwijd uitgebreid.”
2022 was geen makkelijk jaar voor MV Agusta. Er waren de naweeën van de coronapandemie, die maakten dat het Italiaanse merk lang moest wachten op halfgeleiders. Sardarov schat dat het merk eind dit jaar ongeveer 4.000 nieuwe motorfietsen zal verkopen. Een ander aspect dat in 2022 een issue werd is Sardarovs nationaliteit Hoewel hij in een brief aan de MV Agusta-medewerkers afstand deed van de Russische inval in Oekraïne voelt Sardarov dat z’n paspoort een handicap is, die ook MV Agusta in gevaar kan brengen.