Moto en scooterrijders behoren nog altijd tot de zwakke weggebruikers, dat wil zeggen dat zij een groter risico lopen op verwondingen bij een ongeval. Cijfers van het Connected Motorcycle Consortium wijzen uit dat de oorzaak in de helft van de gevallen te wijten is aan de bestuurder van het andere voertuig. Bij 38 procent van die ongevallen wordt de motor langs opzij geraakt met als argument dat ze de tweewieler niet gezien hadden.
Dit voorkomen zou een enorme stap vooruit zijn voor onze veiligheid.
Overdag worden motorrijders en scooters al verplicht om met een dimlicht te rijden maar de meeste rijders dragen daarbovenop fluo om extra op te vallen.
De motor en scooterindustrie werkt inmiddels aan een systeem van connectiviteit tussen twee en vierwielers. In 2014 hebben 14 fabrikanten die lid zijn van Connected Motorcycle Consortium de belofte aangegaan om tegen 2020 tenminste één model uit te rusten met een Cooperative Intelligent Transport System (C-ITS). Dit betekent dat voetuigen onderling met elkaar communiceren om ongevallen te voorkomen.
Merken als KTM, Ducati en BMW hebben aangegeven volop in te spelen op deze technologie, maar om dit project te doen slagen is een Europees kader nodig. De Europese Commissie werkt inmiddels aan dat kader met het oog op de bestaande voertuigen maar ook op toekomstige, zelfrijdende voertuigen. Mooie plannen dus, maar tot nader order blijft permante focus voor elke verkeersdeelnemer nog steeds de hoofdboodschap.