Future E-Metal: Can-Am Origin en Pulse

De oudere lezers van Motoren & Toerisme herinneren zich misschien nog dat Can-Am tot in de jaren ’80 ook cross- en enduromotoren bouwde. De Canadese constructeur betrok de motorblokken daarvoor bij het Oostenrijkse Rotax. Maar vanaf de tweede helft van de jaren ’80 ging Can-Am, dat een onderdeel is van Bombardier Recreational Products (BRP) zich vooral op de productie van sneeuwscooters, waterscooters én quads concentreren. Later kwamen daar ook nog de zogenaamde side-by-sides (SSV)  en uiteraard de weggerichte driewielersbij.

Nu timmert Can-Am aan de weg terug met twee nieuwe e-motorfietsen, de Can-Am Origin en Pulse. De Origin allroad is een eerbetoon aan Can-Ams verleden in de de motorcross, terwijl de Pulse een naked bike is. Veel weten we nog niet over beide machines, tenzij dat ze geschikt zijn voor ‘highway use’ – je kan er dus mee op de autosnelweg rijden – en dat ze over een Level 2-charger beschikken.

De terugkeer van tweewielige Can-Ams is nog niet voor volgend jaar, maar de dochteronderneming van het enorme Bombardier-concern mikt wel op 2024. Voorlopig moeten we het met een teaser-video en renderings (digitale beelden) stellen.

 

 De nieuwe generatie Can-Ams zal elektrisch aangedreven zijn en de motoren daarvoor worden door Rotax ontwikkeld. De Oostenrijkse motorenspecialist, die overigens ook een onderdeel is van de BRP-groep, bouwt momenteel zelfs een nieuw R&D-centrum in Oberösterreichse Gunskirchen dat totaal op elektrische motoren gericht zal zijn.

 

Tekst: BJ

Video: YouTube.com/Can-Am Motorcycles

Geschreven op 10 augustus 2022
© Motoren & Toerisme