Future Metal: 2020 BMW S 1000 R

De huidige versie van de BMW S 1000 R is aan z’n laatste maanden bezig. Eén jaar nadat BMW Motorrad de S 1000 RR een grondige make-over gaf, is het de beurt aan de S 1000 R. Dat wil zeggen dat BMW een aantal nieuwigheden die het eerder op de superbike implementeerde nu ook op de ‘naakte’ S 1000 R zal introduceren. We denken daarbij in de eerste plaats aan BMW’s nieuwe ShiftCam-systeem.

Mede door de introductie van het ShiftCam-systeem bedraagt het piekvermogen van de huidige BMW S 1000 RR nu 207 pk. Daarmee is er een heuse vermogenskloof ontstaan tussen de nieuwe versie van de BMW superbike en de S 1000 R zoals die nu nog in de catalogus prijkt. BMW’s naked viercilinder-in-lijn heeft in z’n huidige gedaante immers een maximaal vermogen van 165 pk. En dat is een stuk minder dan concurrenten zoals de Aprilia Tuono V4 Factory (175 pk) of de KTM 1290 Super Duke R (174 pk).

 

Het vooraanzicht van de S 1000 R zou in de richting van dat van de huidige S 1000 RR superbike evolueren.

Het valt te verwachten dat ook het vermogen van de S 1000 R zal toenemen en in de richting van de 200 pk zal evolueren. Een drastische stap, die evenwel mede is ingegeven door de toenemende concurrentie in het segment waarin de S 1000 R opereert. Zo zal Ducati in november z’n V4 aangedreven Streetfighter onthullen en het vermogen daarvan zou weleens heel dicht tegen de ‘magische (en psychologische) grens’ van 200 pk kunnen aanschurken. Al vermoeden we toch dat BMW Motorrad steeds enige reserve  zal inbouwen wanneer het de S 1000 R betreft.

Vanwege het gevoelig hogere vermogen zou de nieuwe BMW S 1000 R ook aerodynamisch evolueren. Zo circuleren er tekeningen waarop de machine met een kopkuipje en meer rijwindbescherming te zien is. Niettemin zou de S 1000 R elementen die hem tot naked bike maken behouden. Zo zou er nog steeds plaats zijn voor een duozit en zou de machine nog steeds over een plat stuur in één stuk beschikken en dat in de plaats van clip-ons zoals je die op de S 1000 RR aantreft.

 

Tekst: Bart Jacobs

Foto's: BMW Motorrad Press

Geschreven op 20 augustus 2019
© Motoren & Toerisme