De in 2016 geherintroduceerde Africa Twin behoort samen met de Fireblade en de Gold Wing tot de meest iconische Honda-modellen. De herboren Africa Twin werd destijds goed onthaald door zowel pers als publiek en dat enthousiasme werd vertaald naar meer dan behoorlijke verkoopcijfers.
Voor modeljaar 2018 kreeg de Africa Twin een tussentijdse update. Om de paralleltwin meer respons te geven in het midden-toerengebied werd het inlaattraject hertekend. Tegelijkertijd werd ook de uitlaatlijn aangepakt om het motorgeluid aantrekkelijker te maken. Verder werd er op gewichtsreductie gelet ondermeer door een lichtere balansas te monteren.
Ook voor modeljaar 2020 kondigt een update zich aan. Ditmaal zouden de Honda-ingenieurs iets ingrijpender te werk gaan. Zo zou de cilinderinhoud van de Africa Twin groeien van 998cc naar 1084cc. Met het oog op de nakende Euro 5-normen? Wellicht ook, maar vooral omdat het vermogen van 95 pk eerder beperkt aanvoelt wanneer je er met twee + bagage op de autosnelweg rijdt. De Africa Twin mag dan een offroad-capabele allroad zijn, toch reizen de meeste mensen er binnen Europa en op verharde wegen mee.
Door de toename van de cilinderinhoud zou ook het vermogen van de Africa Twin stijgen. Hoeveel? Dat is niet zeker, zij het dat het piekvermogen ditmaal wel meer dan 100 pk zou bedragen. Dat de Africa Twin vaak als reismotor wordt gebruikt, is ook Japan niet ontgaan. En dus zou de Africa Twin naast meer vermogen ook een grotere tank krijgen – logische stap – en een betere windbescherming en dat door middel van een groter windscherm.
Verwacht wordt dat Honda de 2020-versie van de Africa Twin zal voorstellen, aanstaande november op de EICMA.
Tekst: Bart Jacobs
Foto: Honda News