Soms kan je aan de hand van de sportactualiteit ook afleiden wat er op het gebied van nieuwe modellen gaat komen. De transfergeruchten rond Alvaro Bautista – de Spanjaard die begin dit seizoen het WK Superbike in vuur en vlam zette op de Ducati Panigale V4 – zijn daar een goed voorbeeld van. Het leek er lang op dat Bautista, die slechts een éénjarig contract met Ducati had voor het WK Superbike – bij het Aruba.it Ducati-team zou blijven. Maar naarmate het seizoen verstreek begonnen de resultaten van Bautista teleur te stellen. Bautista bleef puntloos tijdens de laatste ronde voor de zomerstop – in Laguna Seca – waardoor z’n kansen op een verlengd verblijf bij Ducati een flinke knauw krijgen.
Bautista zou nu evenwel een contract getekend hebben bij Honda. Honda keerde dit jaar ‘officieel’ terug in het WK Superbike maar kon met Ruyichi Kiyonari en Leon Camier als rijders nog geen enkele maal overtuigen. Een mogelijke uitleg daarvoor ligt bij de verouderde Honda Fireblade. De huidige versie die Honda in oktober 2016 op de Intermot lanceerde, was een zoveelste make-over voor de legendarische viercilinder sportmotor.