Future Metal: 2020 KTM Super Duke R

De lancering, eind 2013, van de KTM 1290 Super Duke R zorgde voor een rimpeleffect in de motorwereld. In een tijdperk waarin de populariteit van sportmotoren zienderogen afnam was zulke krachtige naked bike ongezien. Zes jaar later blijkt dat KTM, weer maar eens, tegelijkertijd voor disruptie en vernieuwing zorgde. Tegenwoordig zijn krachtige naked bikes immers de gewoonste zaak van de wereld.

Op enkele kosmetische ingrepen na bleef de 1290 Super Duke R al die jaren nagenoeg hetzelfde. Nu lijkt daar verandering in te gaan komen. Vernieuwing dringt zich immers op nu Aprilia met de Tuono V4 1100 over een straffe naked bike beschikt, BMW op het punt staat om de S 1000 R te vernieuwen en Ducati straks de Streetfighter V4 lanceert. Het mag dan ook duidelijk zijn dat KTM de 1290 Super Duke R – toch het vlaggenschip van de Oranje Armada – flink onder handen zal nemen. Er komt dus een grondige remake die zich op zowat alle vlakken zal manifesteren.

Zal de toekomstige Super Duke R even scherp sturen als de huidige 1290 Super Duke R?

Zo zal het frame nog steeds uit de vertrouwde (oranje!) buizen bestaan, maar worden deze dikker en dat terwijl het raamwerk schijnbaar minder ingewikkeld wordt. Met andere woorden: er komen minder framebuizen maar ze worden steviger. Ongetwijfeld zal KTM ook de nieuwste generatie WP-vering monteren op de Super Duke R. Idem dito voor de remcomponenten van Brembo. Verwacht ook de nieuwste generatie bochten-ABS van Bosch met IMU en alle mogelijke rijhulpmiddelen.

Die rijhulpmiddelen zullen wellicht nodig zijn om de krachtbron te beheersen. Dat KTM voor een V-twin blijft opteren staat vast, maar of die motor ook nog steeds 1300cc zal meten is minder duidelijk. Met het oog op de nakende Euro 5-legislatie is het niet ondenkbaar dat KTM de cilinderinhoud van de V-twin toch heeft vergroot. Richting 1350 of 1400cc? Dat blijft afwachten. Feit is dat het vermogen toch weer iets toegenomen zal zijn, ten opzichte van de huidige 174 pk. Een klim richting 180 pk of zelfs meer? 

 

De cockpit van de toekomstige Super Duke R zou weleens grote overeenkomsten met die van de 1290 Super Duke GT kunnen vertonen.

Verwacht ook een andere ‘look ’n feel’. Dat zal zich in de eerste plaats naar nieuw bodywork  en nieuwe graphics vertalen. De koplamp van de huidige Super Duke R is al een LED-exemplaar, wellicht geldt dat op de nieuwe versie voor alle verlichting. Wat de cockpit van de nieuwe Super Duke R betreft zal KTM zich wellicht inspireren op die van de 1290 Super Duke GT, die pas vernieuwd werd. Dat betekent dus een nieuwe versie van het TFT-dashboard en instrumenten van de nieuwste generatie om dat te bedienen.

De 2020 KTM 1290 Super Duke R zal waarschijnlijk in november op de EICMA voorgesteld worden.

 

Foto’s: KTM Images/R.Schedl

Tekst: Bart Jacobs

 

 

Geschreven op 27 augustus 2019
© Motoren & Toerisme