Future Metal: 2electron Emula

Een sportieve elektrische motorfiets, die tegelijkertijd ook een 250 cc tweetakt, een 800 cc tweecilinder en een 600 cc viercilinder is: het klinkt ongelofelijk ongeloofwaardig, maar het zit er wel degelijk aan te komen. Tenminste, als de Emula, het geesteskind van de Italiaanse  start-up 2electron bewaarheid wordt.

De Emula dankt z’n naam aan de term emulatie. Emulatie is een proces waarbij software functioneert alsof het een andere apparaat of programma is. In het geval van de Emula zijn dat motorfietsen met verbrandingsmotoren. De door 2electron ontwikkelde ‘tecnologia McFly’ – een vette knipoog naar Marty McFly (vertolkt door Michael J. Fox) , het hoofdpersonage uit de kaskraker ‘Back to The Future’ uit de jaren ’80 – maakt dat een elektrische motorfiets als een conventionele aanvoelt.

Niet alleen moet je op de 2Electron Emula schakelen, ontkoppelen en gasgeven zoals op een gewone motorfiets, je hoort en voelt tegelijkertijd ook de geluiden en trillingen die daarmee gepaard gaan. Via bluetooth-technologie kunnen die geluiden alleen hoorbaar zijn in de helm van de berijder, maar met behulp van speakers zijn ze ook voor de buitenwereld hoorbaar. Koppelingshendel en schakelpedaal zijn met een potentiometer verbonden, waarop de McFly-technologie een realistische feedback geeft in de vorm van geluid en trillingen. Oordeel zelf hoe de elektrische Emula in de video hieronder als 'brandstofmotor' klinkt.

Op de eerste versie van de Emula kan je kiezen uit drie verschillende motorfietsen. In de eerste plaats een kwartliter tweetakt van ca 1989 met een vermogen van 58 pk, verder ook een tweecilinder van 800cc met een vermogen van 77 pk en tot slot een viercilinder 600cc machine met 100 pk. Maar 2electron zegt dat er meer mogelijk is en dus zouden er verschillende motorkarakteristieken downloadbaar zijn.

 

Maar voorlopig is de commercialisering van deze e-motorfiets met uitlaatgeluid nog even toekomstmuziek…

 

Tekst: BJ

Video: YouTube.com/Emula

Foto: Emula/2electron

Geschreven op 23 juni 2020
© Motoren & Toerisme