Future Metal: Aprilia RS 660

Tekst: Bart Jacobs – Foto’s: Ufficio Stampa Aprilia

Vorig jaar ‘showdeAprilia reeds deze RS 660 op de EICMA. Toen nog als conceptmodel, de verwachting is dat Aprilia op de EICMA van dit jaar de RS660 officieel lanceert als productiemodel. Met de RS 660 koos Aprilia niet voor een ‘klassieke’ viercilinder-in-lijn supersport, maar voor een paralleltwin. De RS 660 is dan ook niet zozeer bedoeld voor circuitgebruik maar wel voor woon-werkverkeer met een sportieve inslag. Met de paralleltwin aangedreven ‘supersport’ mikt Aprilia duidelijk op een jonger koperspubliek dan dat van de RSV4 superbike.

Het conceptmodel van de RS 660 dat Aprilia vorig jaar op de EICMA toonde had Öhlins veringcomponenten.

Het conceptmodel van de RS 660 dat vorig jaar op de EICMA stond, was afgemonteerd met een Öhlins voorvork en schokbreker. Beiden veringcomponenten die de toon zetten maar tegelijkertijd ook heel prijzig zijn. Wellicht zal Aprilia daarom ook een basisversie met een minder geavanceerde ophanging op de markt brengen. Meer dan waarschijnlijk zal het Duitse Sachs – dat ook de veringcomponenten voor de Aprilia RSV4 RR (basisversie) levert – voor de ophanging van die basisversie tekenen. De basisversie van de RS 660 zal wellicht ook  over minder geavanceerde rijhulpmiddelen beschikken.

 

Het paralleltwin motorblok van de RS 660 is afgeleid van Aprilia's bekende V4-krachtbron.

Het paralleltwin motorblok van de RS 660 is afgeleid van de V4 die we ook in de RSV4 en de Tuono V4 aantreffen. De cilinderinhoud van 660cc zou goed zijn voor een piekvermogen van 100 pk – zoals Aprilia Racing-baas Romano Albesiano bij onze Zwitserse collega’s van Speedweek  aangaf – daarmee is de Aprilia een flink stuk krachtiger dan Kawasaki’s Ninja 650. Naar het rijklare gewicht, toch een belangrijke factor bij lichte twins, van de Aprilia RS 660 blijft het voorlopig gissen. Maar dat de Kawasaki Ninja 650, de Suzuki SV650 en in mindere mate de Norton Lightweight en de Paton SR-1 krijgen er vanaf volgend jaar dus een stevige concurrent bij krijgen is wel duidelijk.

Geschreven op 19 augustus 2019
© Motoren & Toerisme