Future Metal: Honda CR Electric

Afgelopen weekend vond in Tokyo de jaarlijkse Motorcycle Show plaats. De Japanse versie van ons Motorsalon mag je niet  verwarren met de Motor Show – zeg maar het ‘groot’ Salon -  die telkens in oktober plaats vindt en waar de aandacht vooral op auto’s gericht is. De Japanse fabrikanten van motorfietsen tonen echte nieuwigheden dan ook liever op de Motor Show ipv op de Motorcycle Show. Niettemin, pakte Honda ditmaal wél met een interessant prototype uit. Het presenteerde er namelijk een elektrische versie van de CRF crossmotor. Die CR Electric zou een equivalent zijn van een 250 cc viertakt crossmotor. Honda gaf evenwel geen verder uitleg over de techniek achter deze CR Electric.

Wat wel duidelijk werd, was dat de CR Electric niet met een krachtbron van eigen makelij was uitgerust, maar wel met een door Mugen ontwikkelde e-motor. Dat mag niet verbazen want Honda-dochter Mugen – het bedrijf werd opgericht door Soichiro Honda’s zoon – speelt nu al enkele jaren een hoofdrol in de TT Zero. Dat gebeurt met name met de Shinden e-racemotor.

De Honda CR Electric lijkt sterk op de CRF250R.
Mugen liet een evolutie van de E.Rex zien op de Tokyo Motorcycle Show.

Opvallend was dat ook Mugen op de Tokyo Motorcycle Show met een elektrische crossmotor uitpakte. Het presenteerde namelijk een geëvolueerde versie van de E.Rex, die het in 2017 ook al had geshowd.

Betekent dit alles dat we straks daadwerkelijk elektrische crossmotoren bij de Honda-dealer zien staan? Dat wordt nog afwachten, maar het is duidelijk dat Honda eropuit was om reacties van motorliefhebbers te sprokkelen. En waar rook is, is meestal ook vuur. Al produceert de Honda CR Electric wellicht geen rook…

Tekst: Bart Jacobs

Geschreven op 25 maart 2019
© Motoren & Toerisme